Kita sudah pun melihat dengan lebih dekat bagaimana Toyota HiAce generasi baharu bakal mengambil bentuk, sekaligus meninggalkan imej van flat-nose yang dibawakan sebelum ini.
Perubahan daripada bentuk asal kepada reka bentuk hadapan yang dipanjangkan itu bukanlah suka-suka dibuat, ia bertujuan untuk meningkatkan lagi tahap keselamatan Hiace selain meluaskan lagi ruang kaki di baris hadapan.
Terdapat dua versi jarak antara roda yang bakal dibawakan oleh HiAce, iaitu short dan long wheelbase, dan anda boleh saksikan perubahan dimensi yang dibawakan oleh generasi baharu daripada generasi terdahulu.
Menerusi dokumen dalaman yang didedahkan oleh CarAdvice, selain daripada enjin diesel 1GD 2.8 liter sedia ada (177 hp), generasi baharu Toyota Hiace dikatakan bakal menerima enjin baharu bentangan V6 (276 hp).
Manakala transmisi pula akan ditawarkan dalam bentuk manual enam nisbah kelajuan ataupun automatik konvensional dengan enam nisbah kelajuan.
Berdasarkan gambar intipan yang diperoleh sebelum ini, terdapat sekurang-kurangnya tiga varian utama yang bakal ditawarkan, iaitu van panel, van komuter yang biasa digunakan untuk mengangkut pekerja kilang dan versi yang lebih mewah dengan kemasan krom ala-ala abangnya Alphard dan Vellfire.
Memandangkan Hiace di Jepun telah dikesan tanpa sebarang pelekat penyamaran, anda boleh nantikan pelancaran rasminya di sana pada bila-bila masa sahaja.
Sumber: CarAdvice
Sumber gambar: Ajerul