1. PLUS bukan hanya ada Lebuhraya Utara-Selatan.
PLUS ialah pemegang konsesi lebuhraya terbesar di Malaysia. Rekod operasi yang baik membuatkan PLUS menjadi pilihan utama kerajaan untuk menjaga lebuhraya-lebuhraya yang lain.
Antara lebuhraya di bawah operasi PLUS ialah:
- Lebuhraya Utara Selatan (NSE)
- Lebuhraya Baharu Lembah Klang (NKVE)
- Lebuhraya Seremban-Port Dickson (SPDH)
- Lebuhraya Utara-Selatan Hubungan Tengah (ELITE)
- Lebuhraya Laluan Kedua Malaysia-Singapura (LINKEDUA) Lebuhraya Butterworth-Kulim (BKE)
- Jambatan Pulau Pinang
- Lebuhraya Pantai Timur 2 (LPT2)
PLUS juga ialah salah satu operator lebuhraya terbesar di Asia Tenggara.
2. Lebuhraya Utara-Selatan (NSE) telah dibuka secara rasmi sejak 8 September 1994 dan menelan belanja kira-kira RM6 bilion.
Lebuhraya NSE ini lebih dikenali oleh orang awam sebagai PLUS, dan ia menyambungkan Jitra di Kedah dengan Johor Bahru di sempadan Singapura dengan jarak 805.8 km.
Ia mengambil masa tujuh tahun untuk dibina dan seksyen terakhir yang siap ialah antara Gopeng dan Tapah.
NSE memendekkan perjalanan dari Kedah ke Johor Bahru dari 15 jam kepada tujuh jam sahaja.
Lebuhraya ini dirasmikan oleh Perdana Menteri ketika itu, Tun Dr Mahathir Mohamad pada tahun 1994 dan majlisnya dilakukan di R&R Rawang hala utara.
5. 29 hentian R&R, 50 hentian sebelah, 25,000 pelawat sehari dan lebih 9 juta pengunjung setahun
PLUS menjaga sebanyak 29 Hentian Rehat dan Rawat (R&R) di kesemua lebuhraya di bawah operasi PLUS.
Sebanyak 50 hentian sebelah turut disediakan, khusus untuk membenarkan pemandu dan pengguna sedikit masa untuk berehat.
Dengan jutaan pengunjung ke tempat rehat itu, PLUS masih boleh mengekalkan standard kebersihan mereka selama ini.
* Gambar ehsan PLUS Malaysia Berhad