Kelebihan gentian karbon memang jelas dan sudah lama diketahui namun satu perkara yang menjadi pertimbangan ialah kosnya tinggi berbanding bahan lain seperti keluli.
Selain itu, pembentukan komponen daripada CFRP juga sukar dan telah membantutkan usaha pengeluaran komponen automotif pada skala besar.
Halangan itu bagaimanapun menemui jalan positif apabila Nissan berjaya menemui kaedah baharu dalam menghasilkan komponen CFRP secara besar-besaran.
Berikut ialah ringkasan kaedah pengeluaran oleh Nissan:
- Masih menggunakan kaedah sedia ada tetapi dengan pendekatan baharu yang dikenali sebagai acuan pemindahan mampatan resin (compression resin transfer moulding).
- Kaedah sedia ada ialah melalui pembentukan gentian karbon mengikut bentuk yang diperlukan dan melarasnya di dalam acuan dengan sedikit jurang di antara bahagian atas acuan dan gentian karbon.
- Resin kemudian disuntik pada gentian dan ditinggal untuk pengerasan.
- Jurutera Nissan telah membangunkan teknik untuk mensimulasikan kebolehtelapan (permeability) resin dalam gentian dengan tepat sambil memvisualisasikan sifat aliran resin dalam acuan menggunakan sensor suhu dalam acuan dan acuan lutsinar.
- Hasil simulasi yang berjaya tersebut ialah komponen berkualiti tinggi dengan tempoh pembangunan lebih singkat.
Nissan mensasarkan untuk menggunakan proses baharu itu bagi mengeluarkan komponen CFRP pada skala besar dan memperkenalkannya pada lebih banyak kereta untuk pelanggan.
Inovasi tersebut berjaya menjimatkan masa pendulu (lead time) pembangunan sehingga separuh dan tempoh kitaran untuk acuan sebanyak 80 peratus berbanding kaedah konvensional.
Penulis: Muhammad Md Tajudin