Antara model yang terlibat panggilan semula ini adalah 2 Series Active Tourer, X1, X3, X4, X5, X6 dan X7, 5 dan 7 series, serta model M berprestasi tinggi mereka dan kenderaan elektrik seperti iX1, i5 dan i7.

Isu tersebut adalah pada sistem brek bersepadu, yang menggunakan actuator elektrik untuk mengekalkan tekanan brek yang konsisten, dan ia memerlukan daya yang tinggi pada pedal semasa brek.
Selain itu, ia juga berpotensi untuk melumpuhkan fungsi kawalan brek kritikal seperti ABS (Sistem Brek Anti-kunci) dan DSC (Kawalan Kestabilan Dinamik).
Disebalik ralat tersebut, tiada insiden kemalangan yang dilaporkan menyebabkan kerosakan harta benda atau kecederaan diri yang dikaitkan dengan masalah ini.
Sistem canggih BMW bukan sahaja memudahkan brek yang konsisten tetapi juga membolehkan pemilik model M melaraskan ciri brek mereka dan selesa untuk kegunaan harian untuk sesi trek.

Walau bagaimanapun, ralat yang ditemui telah menjejaskan kelebihan fungsi tersebut dan ia mendorong BMW untuk lakukan panggilan semula segera.
Pemilik kenderaan yang terjejas oleh panggilan semula ini sedang dimaklumkan melalui surat yang menggesa mereka untuk menjadualkan lawatan ke bengkel BMW tempatan mereka.
Di Jerman sahaja, hampir 47,000 pemilik kenderaan telah dihubungi.
Punca kerosakan telah dikesan yang berkemungkinan gangguan isyarat dalam penderia kedudukan enjin, yang boleh menyebabkan kegagalan dalam sokongan daya brek hidraulik.
Sebagai pembaikpulihan, BMW telah komited untuk menggantikan sistem brek bersepadu dalam semua kenderaan yang terjejas.
Baca penuh di BMW Blog