C5 X dibangunkan dengan pelbagai pengaruh model klasik seperti CX, XM, DS dan boleh dilihat pada reka bentuk model baharu itu.
Nak kata moden pun ya, klasik pun ya. Secara langsung, model yang memegang nama X mempunyai sejarah dan legasi panjang.
Kembali kepada BX, selepas Menara Eiffel, model itu dibawa ke Pameran Kenderaan Paris ke-69 pada 30 September 1982.
Seterusnya adalah sejarah apabila BX lama di pasaran sehingga pengeluaran ditamatkan pada Jun 1994 dengan jualan melebihi 2.3 juta unit!
BX bukan direka sembarangan. Citroën mendapatkan khidmat Bertone yang terkenal dari Itali bagi merekabentuknya.
Marcello Gandini menghasilkan bentuk asal yang kemudiannya diadaptasi kepada BX. Beliau juga adalah pereka Lamborghini Countach.
Selain reka bentuk menarik, BX dilengkapi teknologi hebat suspensi hidro pneumatik yang memberikan keselesaan kepada penumpang.
Bahagian dalam juga menarik dengan reka bentuk moden dan bersegi.
Dari segi mekanikal, BX digerakkan enjin 1360cc berkuasa 62hp dan 72hp dan 1580cc 90hp. Banyak enjin lagi sepanjang penawarannya, dari 1.1 liter petrol hingga 1.9 liter diesel.
Lagi ciri inovatif BX ialah komponen seperti bampar, bonet dan panel sukuan yang diperbuat daripada bahan komposit.
BX nampak besar tetapi model paling ringan hanya seberat 885kg!
Lama di pasaran, BX didatangkan dengan beberapa perubahan pada gayaan dan kelengkapan seperti bumbung suria dan meter digital.
Turut ditawarkan ialah enjin berkuasa 160hp dan teknologi seperti suntikan bahan api, transmisi automatik dan pacuan empat roda.
Lagi menarik ada model berprestasi BX 4 TC Group B dengan enjin 2141cc berkuasa 200hp dan kelajuan maksimum 217 km/j.
Seperti namanya, model itu digunakan di dalam Kejohanan Rali Dunia! Ditawarkan kepada umum, BX 4 TC dikeluarkan sebanyak 200 unit sahaja.
Inilah kisah ringkas Citroën BX, masih kekal menarik walaupun usia puluh tahun!
Penulis: Muhammad Md Tajudin