Langkah terbaharu yang dibuat oleh ANA itu merupakan satu perkara yang jarang sekali didengar di Jepun, bertujuan untuk mengurangkan kos operasi setelah ramai kru kabin direhatkan akibat virus COVID-19.
Menurut kenyataan terbaharu, lebih 15,000 pekerja ANA terdiri daripada juruterbang, kru kabin dan staf darat layak untuk memohon sistem sabatikal terbaharu itu dengan opsyen sehingga lima bulan, satu tahun, 18 bulan dan dua tahun.
Walaupun ia sebenarnya berstatus cuti tanpa gaji, ANA akan memberikan pampasan bernilai 200,000 yen (RM7,751) bagi mereka yang memulakan cuti sabatikal lebih daripada satu tahun bermula tahun ini.
Sebelum ini, ANA telah mempunyai sistem cuti untuk pekerja yang terlibat di dalam rawatan kesuburan, atau peluang melanjutkan pelajaran dengan syarat program itu mampu meningkatkan sumbangan mereka kepada syarikat.
Sistem sedia ada itu akan diintegrasikan ke dalam skim cuti sabatikal baharu itu, di mana para pekerja boleh meninggalkan tempat kerja tanpa menyebut sebab yang spesifik.
Terdahulu, ANA telah mengumumkan akan menghentikan perkhidmatan penerbangan di 16 laluan antarabangsa bermula akhir Mac disebabkan penurunan permintaan daripada pelancong.
Antara laluan yang terjejas adalah penerbangan dari dari lapangan terbang Haneda ke Moscow, lapangan terbang Narita ke New York dan San Francisco, di samping mengurangkan penerbangan antara Haneda ke Bangkok dan dua lagi laluan berbeza.
Sehingga kini, ANA telah menghentikan lebih daripada 80 peratus penerbangan antarabangsa berbanding plan asal, namun syarikat itu akan mengekalkan pendekatan yang fleksibel kepada operasi semasa.
Syarikat itu juga akan mengurangkan lagi kos operasi dengan merehatkan perkhidmatan Boeing 777 lebih awal dan digantikan dengan Boeing 787 yang lebih efisien.
Sumber: Japan Today