Bagi pemandu baharu yang belum pasti akan berkhidmat buat tempoh yang panjang, ada pula skim lain seperti sewa kereta jangka pendek untuk memberi peluang kepada mereka cuba memandu teksi, menurut agensi berita CNA.
Bagaimanapun, tawaran itu masih belum mencukupi untuk menangani masalah kekurangan pemandu teksi terutama sekali dengan adanya persaingan daripada platform khidmat kereta sewa privet.
Menurut Penguasa Pengangkutan Darat (LTA), jumlah teksi di Singapura merosot sekitar separuh sejak 2014.
Sebaliknya, jumlah kereta sewa privet naik lebih tiga kali ganda dengan adanya lebih banyak platform seperti Grab dan Gojek.
Keadaan menjadi bertambah rumit kerana sekitar 33 peratus daripada keseluruhan pemandu teksi tempatan berusia lebih 60 tahun.
Usia persaraan pemandu teksi ditetapkan pada 75 tahun tetapi kini ada yang meminta had itu dinaikkan kepada 78 tahun.
Persatuan Teksi Kebangsaan juga berpendapat kebajikan pemandu perlu diberi perhatian agar dapat menarik lebih ramai orang melihat memandu teksi sebagai kerjaya jangka panjang.
"Saya rasa adalah penting bagi kami untuk terus menjaga kesejahteraan mental, serta kesejahteraan fizikal pemandu kami kerana pada masa ini, mereka sebenarnya menghadapi banyak kekurangan. Ramai daripada mereka memandu dalam masa yang panjang," kata Penasihat, Persatuan Teksi Kebangsaan, Yeo Wan Ling.
Berhubung kebajikan pemandu pula, langkah-langkah seperti dana bantuan akan diumumkan kelak, kata beliau.