Turut dipasang, pendakap lebar penuh yang menyokong bahagian sambungan di antara lantai dan kerangka depan (bulkhead) yang diperbuat daripada resin komposit.
Pemasangan itu dapat membantu dalam mengawal dan menghadkan canggaan (deformation) apabila berlakunya pelanggaran berdepan atau sisi depan (offset).
Selain perlindungan pasif, kesemua varian Civic dilengkapi 11 beg udara sebagai ciri standard.
Beg udara tersebut termasuk bahagian tengah yang dapat melindungi hantukan di antara pemandu dan penumpang di sebelah.
Selain AOP, Civic e:HEV turut mencatat markah yang baik pada bahagian Perlindungan Penumpang Kanak-Kanak (COP).
Prestasi itu disumbang oleh sudut cagak ISOFIX mengikut standard i-Size Eropah terbaru.
Satu lagi aspek penting di dalam ujian Euro NCAP ialah perlindungan terhadap pengguna jalan raya berisiko seperti pejalan kaki.
Civic e:HEV dipasang plat rasuk keselamatan bampar depan yang direka baharu.
Plat itu direka bagi menyerap tenaga hentakan dan mengurangkan risiko keretakan kaki atau kerosakan ligamen lutut manusia sekiranya berlaku pelanggaran.
Satu lagi ciri menarik ialah tukup enjin terangkat (pop-up hood) dan struktur membran yang mempunyai penyerapan tenaga yang baik.
Tukup terangkat secara automatik dan bersama struktur membran berupaya mengurangkan risiko kecederaan parah terhadap kepala manusia.
Kereta Honda sekarang ini terasa janggal jika tidak dilengkapi teknologi bantuan pemanduan Honda SENSING dan kesemua varian Civic dilengkapi versi yang dipertingkatkan.
Di antaranya sensor sonar baharu yang menggunakan gelombang bunyi bagi mengesan objek bukan logam seperti kaca atau dinding.
Kaedah itu lebih reliable dan tepat berbanding radar gelombang milimeter sebelum ini.
Lagi kelengkapan Honda SENSING ialah kamera dengan sudut 100 darjah yang meningkatkan keupayaan dalam mengesan garisan dan bahu jalan, motosikal dan penunggang basikal.
Sebagai tambahan, cip pemprosesan berkelajuan tinggi mempertingkatkan lagi pengesanan, prestasi dan kawalan sistem tersebut.
Maknanya, sistem mampu mengesan objek dengan lebih awal dan tepat berbanding sebelum ini termasuk pejalan kaki di dalam keadaan terang dan gelap.
Ciri lain pada Honda SENSING ialah Sistem Amaran Pelanggaran Berdepan dan Sistem Pembrekan Mitigasi Pelanggaran.
Skor Euro NCAP yang diperolehi Honda Civic e:HEV:
- Perlindungan Penumpang Dewasa (AOP) - 89%
- Perlindungan Penumpang Kanak-Kanak (COP) - 87%
- Pengguna Jalan Raya Berisiko - 82%
- Bantuan Keselamatan - 83%
Bagaimana pula dengan Honda Civic pasaran tempatan? ASEAN NCAP menganugerahkan lima bintang untuk ujian yang dilakukan pada 2021.
Bagaimanapun, spesifikasi sesebuah kereta tidak semestinya sama di antara satu pasaran ke satu pasaran dan begitu juga protokol ujian pelanggaran.
Penulis: Muhammad Md Tajudin / Kredit foto: Euro NCAP