Tahukah anda? Pengeluaran kumulatif enjin bot (outboard motor) Honda telah pun mencecah dua juta unit!
Kilang Hosoe Outboard Motor yang terletak di Hamamatsu, Jepun pula berusia 20 tahun!
Ada satu perkara menarik tentang falsafah di sebalik enjin bot Honda.
Pengasas Honda iaitu Soichiro Honda berpendapat; "Enjin bot bergerak di atas air dan tidak perlu mencemarkannya."
Honda bermula dengan enjin bot GB30 yang meletakkan asas kepada enjin bot empat lejang di pasaran sekarang.
Enjin Honda mempunyai impak alam sekitar yang rendah pada masa pasaran era 60-an didominasi oleh enjin dua lejang.
Dah ada dua kilang
Pengeluaran enjin bot Honda GB30 bermula di kilang Hamamatsu pada Julai 1964.
Honda kemudian memindahkan pengeluaran ke kilang enjin bot khas di Hosoe Outboard Motor Factory pada Oktober 2001.
Pada tahun 2015 Honda mula mengeluarkan enjin bot di kilang Honda Power Products CHINA dan kini angka dua juta telah berjaya dicapai.
Kilang di Hosoe mengeluarkan pelbagai model enjin kecil, sederhana dan besar yang berkuasa 8 hp hingga 250 hp.
Kilang di China pula mengeluarkan model berkuasa rendah dari 2 hp hingga 6 hp.
Apa pula selepas ini?
Honda masih kekal dengan prinsip pengasasnya untuk menghasilkan enjin mesra alam dan telah mengumumkan enjin kecil janaan elektrik.
Bagaimana nadi elektrik hendak berada di atas air? Elektrik dan air bukan sahabat baik!
Honda belum mendedahkan butiran terperinci namun apa yang jelas enjin itu mempunyai sifar emisi, bunyi rendah dan kurang gegaran.
Paling menyeronokkan ialah daya tujahan kuat pada permulaan seperti mana sifat nadi elektrik itu sendiri.
Enjin bot itu juga menggunakan bateri boleh alih Honda Mobile Power Pack sebagai punca kuasa utama.
Betul juga, jika tiada bateri ganti di mana nak cas atas air?
Jika berjaya kelak, Honda bukan sahaja mempunyai kenderaan hijau di darat malah juga di atas air!
Penulis: Muhammad Md Tajudin