
Menurut pereka Jazz baharu iaitu Baek Jongkuk, beliau mahukan sebuah kereta yang ringkas dan menjadi peneman kepada pemiliknya.
Dari situ jelas bahawa Honda mahu Jazz menjadi sebuah objek pengangkutan buat pemilik berbanding imej 'racy' dan menonjol yang dibawa dua generasi sebelumnya.
Dengan eksperimen terbaru ini adakah Fit gagal? Lebih menarik apabila Jazz bersaing dengan sebuah lagi model hangat iaitu Toyota Yaris.
Berdasarkan sambutan awal di Jepun, Fit berjaya malah luar biasa.
Jumlah tempahan Fit setakat 16 Mac 2020 sudah melebihi 31,000 unit sejak dibuka pada 13 Februari 2020.
Angka itu sebenarnya lebih tiga kali ganda sasaran Honda untuk sebulan iaitu sebanyak 10,000 unit.

Berdasarkan corak tempahan, pengguna Jepun lebih menggemari model hibrid Fit e:HEV dengan jumlah sebanyak 72 peratus dengan baki untuk model petrol.
Bagi warna pula, 24 peratus pelanggan Fit e:HEV memilih Platinum White Pearl dan jumlah yang bagi Fit petrol memilih Premium Sunlight White Pearl.
Jadi apa khabar Jazz di negara kita? Belum ada sebarang berita dan selepas Jepun, Honda bakal menawarkan model tunggal Jazz e:HEV di Eropah.
Penulis: Muhammad Md Tajudin
