Plastik adalah bahan penting dalam pengeluaran kereta, ia digunakan dalam bumper, komponen dalaman dan bahagian lain.
Di bawah cadangan 2023 oleh Suruhanjaya Eropah, sekurang-kurangnya 25 peratus daripada plastik kenderaan baharu perlu dikitar semula plastik.
Peraturan ini akan berkuat kuasa sepenuhnya seawal tahun 2031, menimbulkan momok kenderaan baharu yang tidak mematuhi larangan jualan di Kesatuan Eropah.
Alat ganti kereta hanya membentuk kira-kira tiga peratus daripada semua plastik yang dikitar semula menjadi produk plastik baharu pada tahun 2022, data untuk Jepun daripada Institut Pengurusan Sisa Plastik yang berpangkalan di Tokyo.
Pembuat kereta di Jepun sukar untuk mengitar semula plastik, memandangkan proses pengasingan kepingan plastik yang memakan masa selepas kenderaan dibuang.
Honda menyasar untuk bekerjasama dengan pengeluar kimia dan syarikat kitar semula untuk mewujudkan rantaian bekalan plastik kitar semula menjelang sekitar 2040.
Rancangan menggesa untuk mengurangkan jenis plastik yang digunakan dalam kereta baharu sekitar 60 peratus kepada enam atau tujuh, memudahkan proses penyisihan di stesen kitar semula.
Kenderaan elektrik pertama Honda yang dihasilkan secara besar-besaran adalah Honda-e yang menggunakan sekitar 25 jenis plastik.
Honda akan mendapatkan bantuan Mitsubishi Chemical Group dan Toray Industries untuk menukar plastik yang telah dikumpulkan menjadi bahan yang sesuai untuk digunakan dalam kereta, kerana kekotoran boleh menjejaskan kekuatan.
Rakan kongsi berharap untuk membangunkan dan mengkomersialkan teknologi untuk meningkatkan kualiti plastik kitar semula ke tahap yang setanding dengan produk sedia ada.
Nissan dan rakan kongsi Renault turut akan melancarkan inisiatif untuk mengitar semula plastik daripada kenderaan elektrik yang dibuang untuk digunakan dalam kereta baharu yang dipasang di Eropah.
Nissan akan mempertimbangkan untuk melabur dalam unit kitar semula Renault, dengan butiran seperti saiz pelaburan yang akan diumumkan kemudian.
Baca penuh di NikkeiAsia