Langkah itu melihatkan kesukaran yang dihadapi oleh pengeluar kereta kedua terbesar Jepun itu di negara Asia Tenggara ketika jenama China secara agresif berusaha untuk mendapatkan bahagian pasaran di Thailand.
Tambahan pula permintaan pengguna untuk kenderaan elektrik (EV) kian meningkat.
Honda telah merekodkan pengeluaran gabungan di kedua-dua kilang itu jatuh daripada 228,000 kenderaan pada 2019 kepada kurang daripada 150,000 setahun bagi setiap empat tahun hingga 2023.
Jualan syarikat di Thailand berada di bawah 100,000 untuk setiap empat tahun hingga tahun lepas.
Syarikat itu merancang untuk mengeluarkan alat ganti kereta di kilang Ayutthaya, yang mula dibuka pada 1996, apabila ia berhenti membuat kenderaan di sana tahun depan, kata jurucakap syarikat.
Ia akan menyatukan pengeluaran kenderaan di kilang Prachinburi, yang dibuka pada 2016, menurut jurucakap itu.
Kilang-kilang itu adalah satu-satunya kilang yang dimiliki oleh pembuat kereta itu di Thailand.
Honda berharap dapat merapatkan jurang antara pengeluaran kenderaan dan jualan yang dilihatnya di Thailand, menurut jurucakap itu.
Pembuat kereta itu sudah mengeksport dari Thailand, terutamanya ke pasaran Asia Tenggara lain seperti Indonesia dan Filipina, kata jurucakap itu.
Honda tidak mempunyai rancangan semasa untuk membuat pelaburan baharu di Thailand, tambah jurucakap itu.
Di tanah besar China, Honda dan saingan pengeluar kereta Jepun Nissan Motor telah terjejas terutamanya oleh persaingan daripada jenama China yang semakin meningkat, yang telah menarik pengguna dengan EV berharga rendah, dimuatkan perisian dan hibrid plug-in.
Pembuat kereta Jepun kini berdepan risiko kehilangan pelanggan di pasaran di luar China, seperti di Asia Tenggara,
Jenama China kini semakin mencari peluang untuk meningkatkan eksport kereta dan menubuhkan kilang di luar negara.
Minggu lalu, BYD China membuka kilang untuk kereta berkuasa bateri di Thailand yang merupakan sebahagian daripada gelombang pelaburan bernilai lebih $1.44 bilion daripada pembuat EV China yang sedang membina kilang di negara itu.
SUMBER : SouthChinaMorningPost