1. Kenapa hendal, pelana dan pemijak boleh lipat? Nak bawa ke mana?
Jawapannya adalah kerana Motocompo direka untuk disimpan ke dalam but kereta kecil seperti Honda Today dan Honda City.
But Honda City pula direka supaya boleh dimuatkan dengan Motocompo. Satu lagi terma menarik tentang Motocompo ialah trabai. Bukan terabai tapi trunk bike yang membawa maksud boleh dibawa dan dimuat ke dalam but.
But Honda City pula dah siap dibina dengan nat cangkuk bagi mengikat kemas skuter ini.
2. Minimalis dan saiz kompak
Pengeluar Jepun memang terkenal dengan rekabentuk minimalis dan saiz kompak. Lihat sahaja saiz kereta kecil (kei-car) dengan panjang di bawah empat meter. Anehnya apabila berada di dalam terasa luas.
Rekabentuk Motocompo ini memang ringkas, tidak perlu rumit, cukup dengan bersegi ibarat kotak yang diletakkan tayar.
Saiz Motocompo ialah 1.185 meter panjang x 0.535 meter lebar x 0.910 meter tinggi. Memang kecil dan setakat paras pinggang dewasa sahaja. Berat kering hanya 43 kilogram atau sekitar kanak-kanak sekolah rendah tahap dua.
Motocompo adalah skuter paling kecil pernah dihasilkan Honda. Lagi pun, ia dibina untuk kegunaan ringan dan supaya muat di dalam but kereta.
3. Badan kecil, enjin pun kecil
Ini satu lagi kepakaran Honda. Lihat saja motosikal Honda Cub dengan enjin kecil yang dah berusia puluhan tahun masih boleh digunakan hingga ke hari ini.
Enjin kecil 70cc pun boleh mendaki bukit yang curam. Betul-betul kejuruteraan yang ringkas tetapi hebat dan tahan lasak.
Motocompo menggunakan enjin 49 cc dua lejang dengan kuasa hanya 2.5 hp pada 5,000 rpm manakala kapasiti tangki minyak ialah 2.2 liter. Kadar penggunaan minyak ialah 70 km/l dengan kelajuan tetap 30 km/j.
Nak hidupkan enjin, perlu tendang ke bawah. Transmisi pula jenis kelajuan tunggal jadinya tak perlu fikir nak tukar gear.
4. Honda City
Honda City yang diperkenalkan pada tahun 1981 ini menepati nama model yang diberikan. Saiz kompak, bumbung tinggi, reka bentuk funky dengan pelbagai jenis gaya badan dikeluarkan.
Di antaranya ialah sedan (AA), van (komersial/VF) dan cabriolet (FA). Satu fakta menarik apabila City pasaran Eropah dikenali sebagai Jazz.
Tidak menghairankan kenapa City dan Jazz beberapa generasi selepasnya dilihat sebagai model yang rapat di antara satu sama lain.
Honda City berada dikeluarkan dari November 1981 dan pengeluaran ditamatkan pada Oktober 1986. Motocompo pula dihentikan lebih awal iaitu pada 1983.
5. Barang rare!
Kedua-dua Motocompo dan City (terutama sekali City Turbo) sudah menjadi tahap ikonik, legenda dan rare!. Jika sudah disediakan wang pun belum tentu boleh memilikinya kerana sukar untuk ditemui di pasaran.
Kepada yang berminat, penulis ada menemui sebuah Motocompo di dalam media sosial yang hendak dilepaskan dengan keadaan baik.
Berapa harganya? RM8,500 sahaja. Berpatutan kerana Motocompo mempunyai nilai tersendiri dan jarang kedengaran barang rare mempunyai isu susut nilai.
Penulis: Muhammad Md Tajudin
Kredit foto: Honda