Sejak kejadian, pasukan khidmat pelanggan Chery telah berhubung rapat dengan pelanggan dan telah memastikannya dikemas kini.
Sementara itu, pasukan teknikal Chery telah menjalankan penyiasatan menyeluruh ke atas kenderaannya yang didakwa mempunyai masalah pada brek.
Selain itu, kenderaan itu juga dihantar ke Puspakom, di mana pemeriksaan menyeluruh dijalankan oleh syarikat pemeriksaan kenderaan, untuk penilaian yang saksama.
Di Puspakom, pemeriksaan 10 mata telah dilakukan, termasuk ujian brek, untuk menilai kecekapan, ketidakseimbangan dinamik, kehabisan, daya sisa, dan brek letak kereta untuk memastikan prestasi brek yang optimum.
Hasil semua pemeriksaan yang dijalankan oleh kedua-dua pasukan Chery Auto Malaysia dan Puspakom, tiada sebarang ralat yang ditemukan.
Ia mengesahkan bahawa kenderaan tersebut sememangnya selamat, dan sistem brek adalah memuaskan seperti yang ditunjukkan dalam keputusan ujian Puspakom.
Pelanggan telah dimaklumkan dan pasukan Chery Malaysia telah menerangkan keputusan pemeriksaan kepada pelanggan terbabit.
Chery Malaysia juga telah memberikan pelanggan laporan komprehensif yang memperincikan penemuan semua pemeriksaan yang telah dilakukan.
Chery Group, termasuk Chery Auto Malaysia, sentiasa komited terhadap keselamatan dan kepuasan pelanggan, semua produk Chery yang diedarkan di lebih 80 negara memenuhi piawaian tertinggi sebelum penghantaran kepada pelanggan