JABATAN TENAGA A.S TETAPKAN PERATURAN BAHARU UNTUK TINGKATKAN JUALAN EV

oleh Firdaus Razani|
Jabatan Tenaga A.S. baru-baru ini telah memuktamadkan peraturan baharu untuk menganggarkan jarak perbatuan bagi kenderaan elektrik (EV).
MITSUBISHI RAYA PROMO MREC Banner Campaign March 2024 - 01
MITSUBISHI RAYA PROMO MREC Banner Campaign March 2024 - 02

Keputusan itu telah mewakili dunia sebenar EV dalam kecekapan penggunaan dan dijangka membantu industri ke arah masa depan elektrik dengan memudahkan pembuat kereta menjual lebih banyak EV.

Cadangan tersebut memerlukan penarafan perbatuan EV bersamaan gas dikurangkan sebanyak 72 peratus menjelang 2027.

Ini bermakna faktor kesetaraan petroleum (PEF) ditetapkan pada 23.2 kilowatt jam setiap gelen menjelang 2030 yang dikira agak kasar oleh OEM.

Tetapi peraturan baharu telah melancarkan sasaran itu, dan pembuat kereta kini boleh beransur-ansur dalam keperluan perbatuan mereka hingga 2030.

Di bawah peraturan baharu, PEF ditetapkan pada 82 kWj/gelen untuk 2024-2026, dan ia akan berkurangan secara beransur-ansur kepada 29 kWj/gelen menjelang 2030 dan seterusnya.

 

ev

 

Ia membolehkan pembuat kereta A.S. membina lebih banyak kereta berkuasa petrol menjelang 2030, tetapi masih memenuhi keperluan Ekonomi Bahan Api Purata Korporat (CAFE), lapor Reuters.

Kumpulan alam sekitar berpendapat bahawa peraturan sebelumnya membenarkan pembuat kereta mengimbangi penggunaan bahan api kereta petrol dengan menjual hanya peratusan kecil EV.

Peguam kanan di Majlis Pertahanan Sumber Asli, Pete Huffman berkata, “Pengiraan lama termasuk pengganda hampir tujuh yang secara ketara meningkatkan ekonomi bahan api yang dikira EV.

“Peraturan akhir DOE menghapuskan pengganda sambil mengemas kini data lain yang digunakan dalam pengiraan dengan lebih banyak angka semasa.”katanya.

Pembuat kereta terkejut dengan cadangan awal yang dikatakan oleh kumpulan industri auto akan mengakibatkan penalti $10.5 bilion kerana tidak mematuhi piawaian ekonomi bahan api yang dicadangkan.

Arahan terakhir mengurangkan penilaian ekonomi bahan api bersamaan gas untuk EV adalah sebanyak 65 peratus hingga 2030.

Berita itu datang selepas Sierra Club dan Majlis Pertahanan Sumber Asli membuat petisyen kepada jabatan alam tahun lepas untuk mengemas kini cara penjimatan bahan api EV dikira.

Secara ringkas, jabatan alam menentukan nilai ekonomi bahan api yang setara untuk EV menggunakan nilai penggunaan tenaga bandar dan lebuh raya daripada kitaran ujian EPA.

 

Laporan lanjut di InsideEVs