Dalam tempoh Fasa 1 antara tahun 2024 hingga 2027, inisiatif pajakan itu menyasarkan penambahan 62 set tren penumpang baharu dengan anggaran kos RM10.7 bilion yang akan ditampung secara ansuran selama tempoh pajakan 30 tahun.
Menurut Menteri Pengangkutan, Anthony Loke, cadangan penggunaan kaedah pajakan bukan sahaja akan mengurangkan beban kewangan kerajaan untuk pemerolehan tren yang menelan kos yang besar, malah dapat meningkatkan mutu perkhidmatan rel dengan lebih pantas.
Beliau berkata, " Merujuk kepada keadaan semasa, jumlah bilangan tren dalam perkhidmatan yang boleh dipercayai secara keseluruhan hanya 68 set tren penumpang tetapi kita memiliki landasan yang panjang dengan kadar penggunaan hanya 30 peratus sahaja."
"Justeru, terdapat keperluan mendesak untuk menambah bilangan tren penumpang bagi setiap laluan perkhidmatan yang ditawarkan di samping memastikan setiap tren penumpang berada di dalam keadaan baik setiap masa."
"Kos sebenar akan dimuktamadkan selepas selesai rundingan dengan kerajaan China menerusi China Railway and Rolling Stock Corporations (CRRC) dalam tempoh masa terdekat,"
Penambahan sebanyak 62 set tren penumpang dalam Fasa 1 itu merangkumi 36 set Three Car Set (3CS) Electric Multiple Unit (EMU) set; 12 set Six Car Set (6CS) Electric Multiple Unit (EMU) set dan; 14 set Six Car Set (6CS) Diesel Multiple Unit (DMU) set.
Sumber: Harian Metro