“Kerajaan berpandangan bahawa penggunaan NGV harus ditentukan berdasarkan pasaran tanpa campur tangan kerajaan,” katanya di Dewan Khas Dewan Rakyat pada Khamis berhubung hala tuju NGV dan kenderaannya.
Hanifah berkata sektor NGV dibangunkan untuk mencapai keselamatan bekalan bahan api, tetapi permintaan terhadap kenderaan berasaskan bahan api dan NGV telah menurun dengan ketara sejak 2015 dipacu oleh peningkatan perkhidmatan e-hailing.
Kenderaan NGV kebanyakannya digunakan oleh pemandu teksi.
Beliau berkata berikutan tiada permintaan daripada pengguna, Petronas NGV Sdn Bhd (PNGV), anak syarikat Petronas, kini menjual NGV pada RM1.05 seliter, jauh lebih rendah daripada harga pasaran RM2.77 seliter.
Hanifah berkata permintaan NGV beralih kepada alternatif mesra alam seperti Euro 4M, selain peningkatan penggunaan kenderaan elektrik (EV).
Beliau berkata kerajaan cuba memastikan EV mampu milik untuk semua golongan.
Terdahulu Khoo Poay Tiong (DAP-Kota Melaka) mencadangkan kerajaan melihat potensi penggunaan NGV sementara menunggu sektor EV matang dalam memastikan negara mencapai komitmen pelepasan karbon sifar bersihnya pada 2050.
Khoo berkata, infrastruktur sedia ada membolehkan kerajaan mengembangkan dan membangunkan sektor NGV.
Menurutnya, kini hanya terdapat 67 stesen NGV di Malaysia berbanding 179 pada 2014. Jumlah kenderaan NGV juga berkurangan kepada 30,000 berbanding lebih 70,000 ketika itu.