Menurut laporan daripada Reuters, Joyson telah menjalankan siasatan terhadap kilang Takata di Jepun dan Filipina pada Oktober 2020, di mana kes tersebut dikatakan berlaku sebelum mereka mengambil alih kedua-dua kilang tersebut.
Hasil siasatan mendapati terdapat data ujian terhadap penggunaan bahan dalam tali pinggang keledar dewasa dan tempat duduk kanak-kanak telah diubahsuai bagi memenuhi keperluan undang-undang dan juga pengeluar.
JSS telah pun menghantar laporan berhubung siasatan yang dijalankan terhadap kementerian pengangkutan Jepun.
Namun begitu, berdasarkan pemeriksaan semula terhadap struktur anyaman tali pinggang keledar mendapati tiada sebarang isu keselamatan dikesan, dan disebabkan itu tiada kempen panggil semula dijalankan.
Kesemua 12 pengeluar automotif yang menerima bekalan tali pinggang keledar dari Takata juga memutuskan untuk tidak melakukan sebarang pemeriksaan.
Bagi mengelakkan kejadian tersebut daripada berulang, JSS bakal memperkenalkan penggunaan sistem elektronik yang mampu menghalang data daripada dipalsukan, selain memperkenalkan tatacara kerja baharu untuk kedua-dua kilang tersebut.
Takata memfailkan permohonan bankrap pada tahun 2017 selepas kempen panggil semula terbesar di dalam industri automotif melibatkan beg udara, dan sejak tahun 2013, majoriti pengeluar utama telah pun mengadakan kempen panggil semula bagi menukarkan unit beg udara yang terjejas.
Sayang sekali, masih lagi terdapat kematian akibat beg udara Takata dilaporkan.
Sumber: Reuters