Sama seperti kereta Lexus, bahagian luar adalah terjemahan kepada falsafah reka bentuk L-finesse.
Bahagian dalam dibuat dengan teliti sehingga kepada perincian kecil bagi menyediakan ruang yang selesa.
Pengeluaran LY 680 dibuat oleh Horizon Group yang memilki reputasi dalam pembinaan kapal persiar.
Menariknya, pembinaan LY 680 turut menggunakan kaedah berasaskan Sistem Pengeluaran Toyota (TPS) dan kedua-dua syarikat memanfaatkan kepakaran masing-masing.
Bahagian flybridge (dek) atas dipanjangkan sebanyak 1,400 milimeter (mm) dan mempunyai ruang rehat yang luas dan pelanggan boleh memesan tempat memanggang.
Pelantar renang (belakang) dipanjangkan kepada 700 mm untuk penumpang menikmati pelbagai kegiatan termasuk kenderaan air peribadi.
Kapal persiar dengan ukuran panjang 67.7 kaki dan lebar 18.9 kaki boleh memuatkan 15 penumpang dan mereka boleh tinggal di tiga bilik yang mempunyai enam katil.
Memacu LY 680 di lautan ialah enjin Volvo Penta IPS berkembar 1350/1050. Kapasiti tangki bahan api sebanyak 4,012 liter dan 852 liter untuk air bersih.
Pelanggan di Jepun boleh menempah LY 680 melalui pejabat jualan Toyota Marine dan pengedar terpilih bermula 21 Mac.
Menyiapkan kapal persiar memakan masa dan penghantaran LY680 dijadual pada 2026.
Penulis: Muhammad Md Tajudin