MALAYSIA NO.2 PASARAN KERETA TERBESAR ASEAN

oleh Firdaus Razani|
Malaysia telah mengatasi Thailand untuk menjadi pasaran kereta kedua terbesar di Asia Tenggara, selepas Indonesia, perubahan besar di rantau yang telah menjadi medan pertempuran utama bagi pembuat kereta Asia.
CHERY TIGGO 7 PRO Launch MREC Banner Campaign June 2024

Menurut dari data Nikkei Asia yang dikumpul dari kumpulan industri di ketiga-tiga negara tersebut serta Filipina dan Vietnam;

Angka jualan Malaysia yang sebelum ini berada di tempat ketiga, kali ini telah mengatasi Thailand selama tiga suku berturut-turut hingga Januari-Mac 2024.

Menurut Persatuan Automotif Malaysia, jualan kereta meningkat lima peratus pada suku pertama daripada tahun sebelumnya kepada 202,245 kenderaan.

Ini berikutan peningkatan 11 peratus pada 2023 kepada rekod 799,731 kenderaan.

Pengecualian cukai jualan untuk kenderaan keluaran dalam negara — sebahagian daripada pakej rangsangan ekonomi kerajaan — memberi peluang kepada jenama kereta nasional Perodua dan Proton, yang memegang kira-kira 60 peratus bahagian pasaran.

Pengecualian cukai bermula semasa tahun pandemik 2020, dan walaupun ia dihentikan pada pertengahan 2022, pemenuhan tempahan bebas cukai terus meningkatkan angka pada 2023, menurut persatuan itu.

"Banyak pelancaran model baharu termasuk kenderaan elektrik dengan harga yang sangat kompetitif membantu merangsang jualan," katanya dalam satu kenyataan.

 

nikkei

 

Ivan Khoo, ejen jualan Toyota di Kuala Lumpur, memberitahu Nikkei Asia bahawa jualan dalam dua bulan pertama 2024 adalah lebih baik daripada jangkaan dan Vios adalah model paling popular, kerana ia berharga di bawah RM100,000.

"Saya melihat kedua-dua segmen, untuk ICE (enjin pembakaran dalaman) Toyota dan kereta hibrid, akan terus berfungsi dengan baik," kata Khoo.

Sebaliknya, jualan di Thailand kini telah merosot walaupun dikenali sebagai "Detroit of Asia" kerana tumpuannya terhadap industri automotif, Thailand telah lama memegang tempat kedua sehingga jualan jatuh 25 peratus pada suku pertama berbanding tahun sebelumnya.

Jualan kereta bulanan Thailand telah merosot tahun ke tahun mulai Jun lalu disebabkan peningkatan pinjaman kereta tidak berbayar dan penggunaan umum yang tidak stabil.

Bahagian EV semakin meningkat berkat kemasukan pembuat China.

Indonesia juga kurang momentum. Jualan kereta pada suku pertama jatuh 24 peratus daripada tahun sebelumnya apabila kadar faedah meningkat, menyebabkan pengguna menahan pembelian.

Jualan pada 2023 hanya melebihi 1 juta kenderaan, turun empat peratus daripada 2022 dan 30,000 lebih sedikit berbanding tahun pra-pandemik 2019, dan kurang daripada 1.05 juta yang disasarkan oleh Persatuan Industri Automotif Indonesia (Gaikindo).

Memandangkan pembuat kereta dari China, Jepun, Korea Selatan dan negara lain semakin bersaing di negara Asia Tenggara yang mempunyai kelas pertengahan yang semakin meningkat, subsidi dan keadaan makroekonomi dijangka menjadi faktor utama untuk jualan kereta di rantau ini.

Persatuan Automotif Malaysia menjangkakan penurunan sebanyak 7.5 peratus dalam jumlah jualan kenderaan tahun ini, walaupun jualan kenderaan elektrik hibrid dan bateri dijangka berkembang.

“Perbelanjaan pengguna mungkin menjadi perlahan berikutan kebimbangan mengenai rasionalisasi subsidi yang disasarkan, kos sara hidup yang tinggi, pelaksanaan cadangan Cukai Barang Bernilai Tinggi, dan kadar cukai perkhidmatan yang lebih tinggi untuk beberapa perkhidmatan termasuk pembaikan dan penyelenggaraan kenderaan bermotor,” kata persatuan itu.

 

Laporan penuh di Nikkei Asia

Berita Berkenaan

Berita Domestik
Kini penampilan terakhir Tesla Cybertruck di Malaysia sedang dipamerkan di Mid Valley Southkey,…
Berita Global
Pada 10 Jun, kerajaan Malaysia telah memotong sebahagian besar subsidi diesel, yang dikatakan…
Berita Domestik
Era Maju Automobil (M) Sdn Bhd, sebuah syarikat berpusat di Johor Bahru,  dipilih menjadi sebagai…