Menurut kenyataan yang dikeluarkan, sistem kawalan tren automatik (ATC) yang tidak stabil telah mengakibatkan gangguan bermula Sabtu, 5 November yang lalu.
Keadaan ini menyebabkan tren terpaksa dipandu secara manual antara Stesen KLCC dan Stesen Ampang Park, serta menyebabkan tren berhenti lebih lama di platform.
Ia juga turut menjejaskan keseluruhan jadual perkhidmatan laluan tersebut.
Masalah yang sama turut berulang pada Isnin, 7 November, di mana pihak pengendali terpaksa menamatkan perkhidmatan lebih awal.
Untuk menampung penumpang sedia ada, perkhidmatan bas perantara telah disediakan sehingga jam 1 pagi, sementara operasi Stesen MRT Pasar Seni dan LRT Pasar Seni (laluan Sri Petaling/Ampang) telah dilanjutkan hingga jam 1 pagi.
Pihak jurutera dan teknikal, dibantu oleh pengilang OEM Thales Group di Kanada telah bekerjasama menjalankan siasatan untuk mengenalpasti punca sebenar gangguan yang berlaku, dan sistem ATC tersebut dapat distabilkan kembali jam 5.30 pagi hari ini.
Setakat ini, perkhidmatan LRT laluan Kelana Jaya beroperasi seperti sedia kala.
Pihak Prasarana juga sedang dalam proses perlaksanaan penyelesaian yang menyeluruh untuk menukar sistem ATC secara keseluruhan dan ini dijangka akan dimuktamadkan dalam masa beberapa bulan lagi.
KEMASKINI: Stesen LRT Kelana Jaya sehingga Stesen LRT Ampang Park kini telah DITUTUP kepada pengguna. Penumpang diminta menggunakan perkhidmatan bas perantara percuma atau mengambil mod pengangkutan alternatif lain. Mohon maaf atas kesulitan.
Kemaskini Laluan LRT Kelana Jaya: Stesen LRT Kelana Jaya sehingga Stesen LRT Ampang Park kini telah DITUTUP kepada pengguna. Penumpang diminta menggunakan perkhidmatan bas perantara percuma atau mengambil mod pengangkutan alternatif lain. Mohon maaf atas kesulitan.
— Ask Rapid KL (@AskRapidKL) November 8, 2022
Kemaskini LRT Laluan Kelana Jaya: Bas perantara percuma disediakan di Stesen Lembah Subang – Stesen Pasar Seni dan Stesen Masjid Jamek – Stesen Damai. Sila rujuk LED bas dengan paparan “SEWA KHAS”. Sila dapatkan bantuan Polis Bantuan dan Pegawai Stesen. pic.twitter.com/1lU1tacwMc
— Ask Rapid KL (@AskRapidKL) November 8, 2022
Sumber: Rapid Rail