Momentum jualan yang dibina sejak Januari lalu memperkukuhkan lagi kedudukan Mitsubishi di dalam kelompok tiga teratas kategori jenama bukan nasional selama empat bulan berturut-turut.
Seperti yang dijangka, Mitsubishi Xpander kekal menerajui segmen MPV bukan nasional sejak Januari dengan lebih 10,000 tempahan yang telah diterima.
Untuk bulan April, Mitsubishi telah berjaya mengedar 982 unit Xpander, 52 peratus daripada jualan bagi tempoh tersebut, dan sejak dilancarkan 3,800 unit telah pun berjaya dihantar kepada para pemilik di Malaysia.
Sementara itu, trak pikap Mitsubishi Triton juga turut mengekalkan pegangan kukuh 20 peratus di dalam segmen tersebut dan menjadi pilihan kegemaran walaupun menerima persaingan yang sihat daripada model trak pikap yang baharu sahaja dilancarkan tahun ini.
Sebanyak 680 unit Triton telah pun dijual dan daripada jumlah tersebut 142 unit Triton Athlete telah pun berjaya diedarkan kepada para pemilik masing-masing.
Menurut Tomoyuki Shinnishi selaku CEO MMM menjelaskan, "walaupun terdapat penurunan prestasi di dalam sektor ekonomi, kami berasa amat lega untuk melihat prestasi jualan kekal optimis dan terus bergerak ke arah yang lebih positif.
"Kami sedar sebilangan besar pelanggan mahu membeli kenderaan mereka sebelum pengecualian cukai SST tamat pada Jun ini. Walaupun menghadapi cabaran kekangan bekalan, Mitsubishi Motos akan berusaha sedaya upaya untuk memenuhi kehendak pelanggan kami.