Sebelum ini, MyCC mendakwa PIAM dan 22 syarikat insurans am lain telah melanggar Seksyen 4 Akta Persaingan 2010 di mana PIAM dan Persatuan Persekutuan Pemilik-Pemilik Bengkel Automotif Malaysia bersepakat untuk meletakan harga upah minimum dan harga alatganti untuk enam jenama kenderaan lazim - Proton, Perodua, Naza, Nissan, Toyota dan Honda.
Pengguguran tuduhan itu membuktikan bahawa PIAM dan syarikat-syarikat insurans tidak mengenakan harga tetap atau mewujudkan satu kartel.
Menurut kenyataan akhbar PIAM, persefahaman tentang kos upah dan harga alatganti itu sebenarnya dilakukan untuk mewujudkan standard harga dan kualiti bengkel, malah ia turut dibantu oleh Bank Negara Malaysia dengan objektif untuk menjaga kepentingan pengguna.
PIAM mengucapkan terima kasih kepada Tribunal Rayuan Persaingan (CAT) untuk usahanya dalam mengkaji kes tersebut dan mendengar keterangan dari pihak industri insurans.