Kini keluarga Walter Huang, pemandu yang maut di dalam kejadian itu sedang merancang untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap Tesla atas alasan sistem semi-autonomous Tesla yang bermasalah.
Laporan CNBC memetik kenyataan peguam keluarga Huang yang menyebut berdasarkan pembacaan awal mendapati sistem autonomous Tesla dikatakan keliru mengesan garisan jalan, seterusnya gagal mengesan konkrit pembahagi jalan, gagal membrek dan terus menghentam pembahagi jalan tersebut.
Namun pihak Tesla enggan mengaku kesalahan atas kelemahan sistem autonomous mereka, sebaliknya menyalahkan pemandu atas kecuaian dan tidak memberikan sepenuh perhatian ketika memandu.
Merujuk kepada laporan Bloomberg, Tesla bersimpati ke atas Huang, namun mereka tetap teguh dengan pendirian bahawa sistem Autopilot Tesla masih memerlukan pemandu supaya bersiap siaga di belakang stereng. Tesla juga bertegas supaya setiap pemandu yang menggunakan sistem Autopilot mereka supaya lebih peka dengan keadaan sekeliling.
Kes nahas ini merupakan kes ketiga melibatkan sistem Autopilot Tesla. Tahun 2016 menyaksikan dua kemalangan bersaingan melibatkan Tesla, masing-masing di China dan Florida, Amerika Syarikat.
Bagi pihak Careta, kami menyeru kepada semua pemandu supaya lebih menumpukan perhatian di atas jalan sekalipun dengan bantuan teknologi terkini. Sistem bantuan tersebut antara lain bertujuan untuk membantu, bukan menggantikan pemandu 100% di sebalik stereng.