Selari dengan perubahan semasa, Nissan menawarkan Juke dengan rangkaian kuasa hibrid dan ada model one-off sempena pengenalan JUKE Hybrid di Eropah.
Jika dahulu Nissan mengeluarkan Juke R, kali ini JUKE Hybrid Rally Tribute pula.
Model ini dibuat bagi meraikan penyertaan Nissan di dalam Rali Timur Afrika 50 tahun lalu dengan jentera 240Z.
Rangkaian kuasa hibrid
Enjin hibrid bukan baharu di dalam perlumbaan, kereta Formula 1 sudah lama menggunakannya dan kini turut digunakan di dalam Kejohanan Rali Dunia (WRC).
JUKE Hybrid digerakkan enjin 1.6 liter petrol berkuasa 94 hp dan tork 148 Nm.
Pakej elektrik merangkumi motor elektrik berkuasa 36kW (49hp) dengan daya kilas 205 Nm dan turut mempunyai bekalan kuasa 15kW dari penghidup (starter).
Bateri pula berkuasa 1.2kWj dari jenis sejukan air.
Secara keseluruhannya, kuasa JUKE Hybrid 25 peratus lebih tinggi berbanding pilihan petrol sedia ada selain penggunaan bahan api yang ekonomikal.
Kotak gear automatik pintar
Selain enjin dan motor elektrik, model konsep ini kekal dengan kotak gear model produksi JUKE Hybrid yang menggunakan cekam jenis dog berbanding gegelang segerak (synchroniser rings).
Kotak gear JUKE Hybrid mempunyai empat gear ICE (pembakaran dalaman) dan dua gear EV dan tanpa cekam.
JUKE Hybrid dihidupkan dalam mod elektrik dan dua motor EV digunakan untuk segerakkan (synchronise) gear bagi memberikan pecutan yang lancar dan responsif.
Operasi kotak gear dikawal oleh algoritma canggih bagi menguruskan titik tukaran gear dan regenerasi bateri.
Ubah suai seperti kereta rali
JUKE Hybrid Rally Tribute membawa pengaruh kuat model 240Z yang digunakan pada perlumbaan padang pasir lima dekad lalu.
Ubah suai paling ketara ialah pada bahagian arka roda yang dibesarkan untuk memuatkan tayar rali selain lampu tambahan pada bonet dan bumbung.
Turut dipasang ialah plat pengukuhan di depan dan belakang untuk melindungi bahagian bawah kereta.
Menaikkan lagi konsep klasik, logo penaja dan nombor 11 dibuat sama seperti kereta lumba dahulu.
Nissan memasang suspensi tinggi untuk meredah pelbagai permukaan bumi dengan tayar 265/70 R16.
Pada bahagian dalam, rangka berongga dipasang bagi mengukuhkan badan kereta dan melindungi pasangan pelumba selain tali keledar empat sudut.
Kerusi belakang ditanggalkan untuk dua tayar ganti dan model hibrid ini nampak begitu rugged!
Lagi kelengkapan ialah pemadam api, sistem interkom, stereng dengan balutan Alcantara dan brek tangan hidraulik.
Selari dengan konsep alam sekitar, JUKE Hybrid Rally Tribute diisi pelincir dan minyak bio dari Shell yang juga rakan perlumbaan rali Nissan pada Rali Timur Afrika 1971.
Penulis: Muhammad Md Tajudin