Dalam kenyataan itu, Chery menekankan komitmennya untuk memastikan keselamatan pelanggannya dan memberikan perkhidmatan yang terbaik.
Keputusan untuk menarik balik Omoda 5 dibuat berikutan penyiasatan mendalam yang dijalankan oleh Chery International, yang mengenal pasti masalah dengan komponen cangkang gandar belakang daripada vendor tertentu.
Walaupun Chery menyatakan bahawa kejadian seperti ini jarang berlaku, mereka telah mengenal pasti 420 unit Omoda 5 1.5T (Z dan RZ) yang berpotensi terjejas di Indonesia.
Untuk menangani isu ini secara proaktif, Chery Sales Indonesia akan menghubungi pelanggan yang memiliki unit ini untuk mengatur pemeriksaan di pengedar Chery terdekat mereka.
Semasa pemeriksaan ini, jika sebarang kemungkinan masalah dikenal pasti dengan komponen gandar belakang, Chery akan menggantikan bahagian yang terjejas tanpa sebarang bayaran kepada pelanggan.
Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa penarikan balik ini hanya berkaitan dengan model Omoda 5 1.5T (Z dan RZ), dan produk Chery yang lain tidak terjejas.
Chery Sales Indonesia mengulangi komitmen mereka untuk mengutamakan keselamatan dan menyediakan perkhidmatan yang bertanggungjawab kepada pelanggan mereka.
Mereka memberi jaminan bahawa mereka sedang mengambil langkah yang perlu untuk menangani isu itu dengan segera dan berkesan.
Sehingga 3 Mei 2024, Chery Auto Malaysia telah menghubungi lebih daripada 53 peratus pemilik yang terjejas.
Untuk memastikan pelanggan dimaklumkan dengan baik, kemas kini mingguan akan dikongsi secara terbuka tentang status program panggil semula.
SUMBER : TheSun