Selepas Berkshire Hathaway yang diketuai Warren Buffett menjual beberapa saham BYD minggu lalu, media sosial China heboh dengan spekulasi bahawa langkah itu disebabkan perang harga EV yang sengit.
Berkshire telah menurunkan pegangannya secara beransur-ansur dalam BYD sejak 2022.
Jualan minggu lepas telah menolak pegangan di bawah lima peratus, ambang untuk pendedahan yang diperlukan bagi urus niaga saham.
Walaupun Berkshire tidak memberikan alasan untuk penjualan itu, beberapa di pasaran percaya masanya adalah tepat.
Saham BYD telah meningkat hampir 30 kali ganda daripada ketika Berkshire melabur dalam syarikat itu pada tahun 2008 untuk 8 dolar Hong Kong per saham.
Keuntungan sebelum cukai bagi tempoh Januari-Mac meningkat 9.6 peratus pada tahun tersebut kepada 5.7 bilion yuan (AS$785 juta).
Namun 40 peratus daripada pertumbuhan keuntungan adalah disebabkan oleh peningkatan subsidi manakala saham BYD turun sembilan peratus berbanding setahun lalu.
China menggandakan subsidi untuk membeli EV baharu sebagai ganti model terpakai, tetapi Hiroshi Matsumoto, seorang felo kanan di pengurus aset Pictet Japan, menyatakan bahawa polisi membawa risiko perubahan dan boleh membawa kepada kemunduran pasaran.
Perang harga mungkin akan berlarutan, digariskan oleh penurunan kadar penggunaan kilang industri automobil China secara keseluruhan.
Menurut data dari Biro Perangkaan Kebangsaan China yang dikeluarkan melalui syarikat penyelidikan CEIC, kadar itu mencecah puncak 83.6 peratus pada akhir 2017,
Ia telah menurun kepada 73% pada bulan Jun, jauh di bawah titik pulang modal sebanyak 80%.
Pembesaran kilang yang pesat telah menyebabkan kadar penggunaan yang menurun.
Menurut firma penyelidikan UK GlobalData, kapasiti pengeluaran kereta di China mencapai 48.7 juta kenderaan pada 2023 ia meliputi jualan termasuk eksport, berjumlah sekitar 30 juta kenderaan.
Baca penuh di Nikkei Asia