Perasmian model tersebut disempurnakan oleh Ketua Pegawai Eksekutif Sime Darby Auto Performance, Christopher Hunter, Pengarah Urusan Porsche Motorsport Asia Pasifik, Alexandre Gibot dan Nazim Azman selaku wakil pelumba Pasukan Sime Darby.
Berikut merupakan info ringkas berkenaan jentera 911 GT3 Cup:
1. Enjin flat-six 4.0 liter aspirasi natural dengan putaran tinggi 9,000 rpm, kuasa setinggi 525 PS, lebih berkuasa berbanding 911 GT3, dipadankan dengan transmisi PDK (Porsche Doppelkupplung) tujuh nisbah kelajuan, nisbah gear lebih pendek.
2. Pecutan 0-100 km/j dalam masa 3.2 saat, kelajuan maksimum 296 km/j pada gear ketujuh.
3. Perubahan dari sudut mekanikal termasuklah aci sesondol baharu, profil aci yang telah diubahsuai, sistem kemasukan pendikit tinggal, pemacu injap teguh yang diperoleh daripada sukan permotoran.
4. Selain itu, kedudukan radiator juga berada di tengah, di mana idea ini pertama kali digunakan pada model jentera lumba 911 RSR dan 911 GT3 R.
5. Komponen badan diperbuat daripada bahan CFRP ringan, seperti pintu, sayap depan, bumbung dan penutup hadapan, diikuti dengan tempat duduk fully bucket.
6. Falsafah pembinaan ringan ini membolehkan 911 GT3 RS mempunyai berat sekitar 1,450 kg sahaja.
7. Sistem brek terdiri angkup empat omboh dengan rotor 380 mm. Terdapat juga opsyen sistem brek Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) terdiri daripada cakera 410 mm depan, cakera 390 mm belakang.
8. Porsche 911 GT3 RS menggunakan roda kunci tengah diperbuat daripada aloi ringan tempa, dibaluti tayar sports bersaiz 275/35 R20 dan 335/30 R21.
9. Aspek aerodinamik yang serius dimuatkan pada jentera 911 GT3 RS ini, seperti contoh sayap yang lebih tinggi, sistem ventilasi pada arka roda, diikuti dengan Drag Reduction System (DRS) yang pertama kali dimuatkan pada model ini.
Ia dikatakan mampu menjana daya mendap seberat 409 kg pada kelajuan 200 km/j, dua kali ganda berbanding model 911.2 dan tiga kali ganda berbanding 911 GT3.
10. Pakej Weissach ditawarkan secara standard, merangkumi roda tempa magnesum dengan berat 8 kg lebih ringan, kemasan tenunan karbon (penutup hadapan, bumbung, sayap belakang, perumah cermin sisi), pakej bar anti-oleng depan dan belakang, rod gandingan belakang, dan shear panel pada gandar belakang – semua diperbuat daripada bahan CFRP.
Selain itu, sistem PDK menggandingkan teknologi magnet yang diilhamkan daripada sukan permotoran, menjadikan penukaran gear yang lebih jitu.
11. Pakej Clubsport juga turut ditawarkan secara standard, merangkumi bar keluli rollover, alat pemadam api ringan, serta tali pinggang keledar enam mata untuk pemandu.
12. Setiap pembelian Porsche 911 GT3 RS didatangkan dengan jam tangan kronograf yang dihasilkan oleh Porsche Design, dengan sistem pergerakan WERK 01.200 yang diiktiraf oleh COSC.
13. Harga jualan Porsche 911 GT3 RS bermula dari RM2,630,000.