Cayenne generasi keempat akan muncul pada separuh kedua dekad sebagai EV, tetapi pembuat kereta itu juga akan terus menawarkan model berkuasa petrol generasi ketiga bersama model baharu.
Porsche akan terus melabur dalam Cayenne generasi semasa, termasuk menambah baik barisan rangkaian kuasanya dan menjadikan enjin V-8 lebih cekap untuk memenuhi peraturan pelepasan masa hadapan.
Ia juga akan membelanjakan wang untuk hibrid, menawarkan Cayenne dengan tiga pilihan rangkaian kuasa di seluruh dunia menjelang 2030 dan seterusnya.
Walaupun Porsche merancang untuk mengekalkan Cayenne berkuasa pembakaran, ia tidak sepenuhnya meninggalkan usaha elektrifikasinya.
Menurut Ketua Pegawai Eksekutif syarikat Oliver Blume, Porsche boleh menghantar lebih daripada 80 peratus kereta baharunya sebagai EV pada 2030 jika permintaan pelanggan wujud.
Walau bagaimanapun, aliran jualan semasa mencadangkan peralihan kepada EV mungkin mengambil masa lebih lama daripada yang dijangkakan, itulah sebabnya Porsche dan lain-lain melaraskan rancangan.
Pembuat kereta itu sudah meletakkan Cayenne elektrik melalui langkahnya dalam ujian dunia sebenar.
Prototaip pertama telah meninggalkan kilang secara rasmi, dan mereka akan menyelesaikan program penilaian yang ketat sepanjang berjuta-juta batu yang dipandu antara sekarang dan pelancaran SUV dalam beberapa tahun.
Ia akan menggunakan seni bina Premium Platform Electric Porsche dan berkemungkinan menampilkan beberapa konfigurasi bateri dan rangkaian kuasa.
SUMBER : Motor1