Model Enjin Pembakaran Baharu
Portfolio produk akan ditambah dengan model kenderaan teras jenama yang menggunakan enjin pembakaran.
Disebabkan keadaan pasaran, siri SUV baharu yang berada di atas Cayenne, yang sebelum ini dirancang sepenuhnya elektrik, akan diperkenalkan dengan pilihan enjin pembakaran dan hibrid plug-in pada pelancaran.
Model sedia ada seperti Panamera dan Cayenne akan terus ditawarkan dengan enjin pembakaran dan hibrid plug-in sehingga dekad 2030.
Generasi pengganti baharu untuk model-model ini juga telah dimasukkan dalam Cycle Plan (pelan pembangunan model jangka sederhana dan panjang).
Model Elektrik Ditangguh
Disebabkan kelewatan dalam peningkatan mobiliti elektrik, beberapa model EV akan dilancarkan lebih lewat daripada jadual asal.
Pembangunan platform baharu untuk EV dalam dekad 2030 akan dijadual semula dan direka semula secara teknologi dengan penyelarasan bersama jenama lain dalam Kumpulan Volkswagen.
Keputusan ini dibuat sebagai tindak balas terhadap pertumbuhan permintaan EV premium yang lebih perlahan daripada jangkaan.
Walau bagaimanapun, rangkaian EV sedia ada akan terus dikemas kini.
Porsche akan mengekalkan tawaran menarik dalam segmen EV dengan Taycan, Macan, Cayenne serta model sport dua pintu masa hadapan dalam segmen 718.
Dr Oliver Blume, Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Porsche AG, menjelaskan keputusan ini berasaskan inisiatif yang telah diumumkan sebelum ini untuk mewujudkan portfolio yang lebih seimbang.
Beliau menegaskan Porsche sedang berdepan perubahan besar dalam industri automotif dan perlu menyesuaikan diri dengan realiti pasaran baharu serta kehendak pelanggan yang berubah dengan menghasilkan produk hebat untuk pelanggan serta keputusan kewangan kukuh untuk pelabur.
Gabungan enjin pembakaran, hibrid plug-in dan elektrik penuh akan meningkatkan fleksibiliti serta mengukuhkan kedudukan Porsche dalam persekitaran yang tidak menentu.
Beban Tambahan Akibat Faktor Luaran
Porsche turut menjangkakan beban tambahan akibat perubahan persekitaran luar seperti tarif import Amerika Syarikat, penurunan pasaran mewah di China dan kelembapan perkembangan mobiliti elektrik.
Penjajaran strategik dalam Cycle Plan dijangka hanya mampu mengimbangi sebahagian daripada beban ini.
Oleh itu, sasaran keuntungan operasi jualan bagi tempoh sederhana kini disasarkan sekitar 10 hingga 15 peratus, iaitu pada bahagian bawah julat yang ditetapkan sebelum ini.
Penjadualan semula pembangunan platform baharu kenderaan elektrik akan menyebabkan susut nilai dan peruntukan kewangan yang dijangka menekan keuntungan operasi tahun kewangan 2025 sehingga 1.8 bilion euro (RM8.87 bilion).
Ramalan semasa bagi tahun kewangan 2025 yang diterbitkan oleh Porsche tidak mengambil kira beban ini.
Justeru, Porsche membuat pelarasan terhadap ramalan kewangan 2025 seperti berikut:
- Hasil jualan dianggarkan antara 37 hingga 38 bilion euro (RM182.25 bilion – RM187.18 bilion), berbanding ramalan terdahulu antara 37 hingga 39 bilion euro (RM182.25 bilion – RM191.08 bilion).
- Pulangan jualan sedikit positif sehingga 2 peratus, berbanding ramalan terdahulu 5 hingga 7 peratus
- Margin aliran tunai bersih automotif antara 3 hingga 5 peratus, kekal sama dengan ramalan terdahulu
- Margin EBITDA automotif antara 10.5 hingga 12.5 peratus berbanding ramalan terdahulu 14.5 hingga 16.5 peratus
- Perkongsian BEV automotif antara 20 hingga 22 peratus, kekal sama dengan ramalan terdahulu
Polisi Dividen
Bagi tahun kewangan 2025, Porsche merancang mencadangkan pengagihan dividen dengan nisbah pembayaran yang melebihi dasar jangka sederhana iaitu sekitar 50 peratus keuntungan selepas cukai.
Namun, jumlah sebenar dijangka lebih rendah berbanding tahun sebelumnya dan keputusan muktamad masih menunggu kelulusan jawatankuasa berkaitan.
Keputusan ini dibuat seiring dengan pelan penjajaran semula strategi yang memberi keutamaan kepada pelaburan jangka panjang walaupun menekan prestasi jangka pendek.
Ahli Lembaga Eksekutif bagi Kewangan dan IT, Dr Jochen Breckner, menegaskan pelan ini menyusun semula syarikat untuk kejayaan jangka panjang dalam persekitaran mencabar.
Beliau mengakui pelaburan strategik ini menekan keputusan kewangan jangka pendek tetapi penting untuk memperkukuh identiti jenama, meningkatkan daya tarikan produk serta menjadikan syarikat lebih berdaya tahan.
Secara keseluruhan, Porsche menjangkakan perbelanjaan luar biasa sekitar 3.1 bilion euro (RM15.26 bilion) bagi tahun kewangan 2025 berkaitan penjajaran semula strategi ini.
Jumlah itu termasuk langkah terbaru yang diumumkan, penyesuaian strategi produk yang telah diputuskan sebelum ini, aktiviti bateri dan perubahan organisasi.
Berkaitan penjajaran semula ini, aliran keluar tunai tambahan juga dijangka berlaku dalam beberapa tahun akan datang.
Ringkasan Perancangan Terbaharu Porsche
- Siri SUV baharu di atas Cayenne dilancarkan dengan enjin pembakaran dan hibrid plug-in, bukan elektrik sepenuhnya seperti asal.
- Panamera dan Cayenne kekal ditawarkan dengan enjin pembakaran dan hibrid plug-in sehingga dekad 2030.
- Generasi pengganti model-model tersebut dimasukkan dalam Cycle Plan.
- Beberapa model elektrik penuh ditangguhkan, termasuk platform baharu EV 2030 yang dijadual semula.
- BEV sedia ada seperti Taycan, Macan, Cayenne dan model sport dua pintu segmen 718 terus dikemas kini.
- Susut nilai tambahan sehingga 1.8 bilion euro (RM8.87 bilion) menekan keuntungan 2025.
- Perbelanjaan luar biasa keseluruhan sekitar 3.1 bilion euro (RM15.26 bilion) dijangka dalam tahun kewangan 2025.
- Ramalan kewangan 2025 disemak semula dengan pulangan jualan hanya sehingga 2 peratus dan margin EBITDA 10.5 hingga 12.5 peratus.
- Dividen dengan nisbah pembayaran lebih tinggi, namun jumlah sebenar lebih rendah berbanding tahun sebelumnya.
Penulis: Muhammad Md Tajudin