Rapid Rail catat lebih sejuta penumpang, tertinggi sejak penubuhannya

oleh Penyumbang Rencana|
gambar hiasan
Rapid Rail Sdn Bhd (Rapid Rail) berjaya merekodkan lebih sejuta penumpang dalam sehari iaitu pada 29 Mei lepas, tertinggi pernah dicapai sejak penubuhannya.

Rapid Rail dalam kenyataan pada Jumaat memaklumkan laluan Kelana Jaya mencatatkan bilangan penumpang sebanyak 287,102, Laluan Ampang/Sri Petaling (224,184), Laluan Monorel (61,236), Laluan Kajang (274,302) dan Laluan Putrajaya (157,767).
LEXUS MREC Banner Campaign August 2024

“Ini menjadikan jumlah keseluruhan sebanyak 1,004,591 iaitu peningkatan lebih 35 peratus berbanding tarikh sama pada tahun 2023 (739,818).

“Lonjakan ini dipacu dengan beberapa inisiatif yang digerakkan seperti proses penambahan kapasiti tren di Laluan Kelana Jaya dan Laluan Kajang, pembukaan semula perkhidmatan tren di antara Stesen Masjid Jamek dan Stesen Bandaraya bagi Laluan Ampang/Sri Petaling pada 17 Februari lepas akibat kerosakan struktur jejambat serta pembukaan beberapa lokasi tarikan baharu di sepanjang jajaran rel,” menurut kenyataan itu.

Menurut Rapid Rail selaku pengendali perkhidmatan transit aliran ringan (LRT), Monorel dan transit aliran massa (MRT) di Lembah Klang, beberapa acara berskala besar yang diadakan di sekitar stesen rel dan musim cuti sekolah turut menyumbang kepada peningkatan jumlah penumpang.

“Rapid Rail amat berbangga kerana sasaran membawa sejuta penumpang sehari berjaya dicapai enam bulan lebih awal daripada jangkaan yang ditetapkan. Ini juga bukti sokongan padu khususnya daripada warga Lembah Klang yang setia menggunakan perkhidmatan rel pada setiap hari,” menurut Rapid Rail.

Kenyataan itu memaklumkan usaha penambahbaikan yang dilakukan Rapid Rail selama ini seiring dengan aspirasi kerajaan untuk memastikan perkhidmatan pengangkutan awam berada di tahap lebih baik.

“Kejayaan ini juga satu perkembangan positif selaras dengan visi dan misi syarikat induk Rapid Rail iaitu Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) dalam memajukan mobiliti serta memperkaya pengalaman pengguna pengangkutan awam,” menurut kenyataan itu.

Rapid Rail turut merakamkan ucapan terima kasih kepada semua penumpang di atas sokongan berterusan terhadap perkhidmatan yang disediakan. 

 

Bernama

Berita Berkenaan

Berita Domestik
Pengguna LRT, MRT, Monorel dan BRT kini mempunyai fleksibiliti untuk menggunakan kad debit atau…
Informasi
Selain itu, ia adalah kesinambungan daripada projek perintis koc wanita di MRT laluan Kajang yang…
Informasi
"Serentak dengan pembukaan semula laluan antara kedua-dua stesen tersebut, kekerapan tren pada…