Pada bahagian dalam, kedua-dua varian dilengkapi Paparan Maklumat Pemandu TFT saiz 10 inci dengan paparan tersuai (custom) Renault Sport.
Walaupun sebuah hatchback berprestasi, Renault melengkapi dua varian ini dengan sistem audio premium BOSE sembilan pembesar suara.
Turut dilengkapi sistem navigasi EasyLink 9.3 inci dengan radio DAB, sambungan Bluetooth, Apple CarPlay dan Android Auto.
Pengesan parkir di pasang pada bahagian depan dan belakang manakala kamera pandang belakang mempunyai perlindungan pada bahagian tepi kereta (flankguard).
Kelengkapan tersebut adalah tambahan kepada Mégane R.S. 300 sedia ada seperti kit badan penuh R.S, sistem stereng 4Control 4-wheel, R.S. Drive, roda aloi 18 inci R.S, kawalan suhu dua zon, kad kunci bebas tangan Renault.
Lagi ciri standard ialah lampu utama LED R.S. Vision dengan lampu isyarat bersepadu berbentuk C, Amaran Penukaran Laluan, pengecaman isyarat lalu lintas dan sistem pembrekan kecemasan.
Untuk pembeli Mégane R.S. baharu, mereka boleh menaik taraf kepada spesifikasi Trophy.
Di antara ciri pada varian itu ialah brek dengan dua bahan (bi-material), roda aloi R.S Trophy 19 inci, stereng R.S balutan kulit Nappa berliang dan sarung tombol gear, kerusi fungsi pemanas, monitor R.S dan casis Cup.
Kerusi Renaultsport dengan balutan Alcantara dan sulaman merah adalah ciri standard dan pembeli ditawarkan pilihan kerusi lekuk (bucket seat) Recaro.
Dari segi kuasa, varian berprestasi Mégane R.S. mempunyai perbezaan dan begitu juga dengan harga seperti berikut:
Model |
Kuasa (hp) |
Tork (Nm) |
0-100km/j (saat) |
Kelajuan (km/j) |
Harga |
Mégane R.S. 300 |
300 |
400 |
5.7 |
261 |
£30,895/ RM168,369 |
Mégane R.S. 300 EDC |
300 |
420 |
5.7 |
254 |
£32,495/ RM177,088 |
Mégane R.S. 300 Trophy |
300 |
400 |
5.7 |
261 |
£34,895/ RM190,168 |
Mégane R.S. 300 Trophy EDC |
300 |
420 |
5.7 |
261 |
£36,495/ RM198,887 |
Untuk peminat tempatan, versi sedia ada di pasaran ialah Mégane R.S. 280 Cup yang dijual pada harga RM270,088.89 untuk enam kelajuan manual dan RM288,218.05 bagi transmisi enam kelajuan EDC automatik.
Penulis: Muhammad Md Tajudin