Semua kereta baharu di sini sudah dilengkapi dengannya ciri tersebut, walaupun ia tidak pernah menjadi keperluan undang-undang.
Menurut The Straits Times, ia difahamkan bahawa LTA telah mencadangkan untuk melaksanakan keperluan baharu itu mulai 1 Jan 2025, bermula dengan motosikal Kelas 2A (201cc hingga 400cc) dan Kelas 2 (401cc dan ke atas).
Sebagai tindak balas kepada permintaan untuk butiran, jurucakap LTA mengesahkan bahawa pihak berkuasa sedang berunding dengan industri.
Ditanya mengapa cadangan itu tidak termasuk motosikal Kelas 2B (200cc dan ke bawah), jurucakap mengatakan bahawa pihak berkuasa "akan berkongsi butiran lanjut apabila tersedia".
Majoriti motosikal di sini tergolong dalam Kelas 2B, dan pemain industri menganggarkan bahawa kurang daripada satu pertiga daripada dua roda baharu itu dilengkapi dengan ABS.
Pada Ogos 2023, Ahli Parlimen Bukit Batok, Murali Pillai membangkitkan isu ABS dan ciri keselamatan kenderaan lain di Parlimen berikutan peningkatan dalam kematian berkaitan motosikal.
Murali, yang sejak itu dilantik sebagai Menteri Negara bagi Pengangkutan, berkata "peraturan kami yang mewajibkan ciri keselamatan dalam kenderaan agak kebelakang”.
Beliau menegaskan bahawa ciri keselamatan yang telah digunakan secara meluas dalam kereta, seperti ABS, belum tersedia dalam motosikal di sini, walaupun yang kedua adalah kenderaan yang paling terdedah.
Dalam kertas dasar 2020, Pertubuhan Kesihatan Sedunia menyatakan bahawa lebih satu pertiga daripada kemalangan serius atau maut boleh dicegah di Thailand jika ABS diwajibkan di sana.
Ia menyatakan bahawa 80 peratus daripada motosikal yang digunakan di negara ini adalah jentera berkapasiti kecil, dan ABS akan menambah 10 peratus lagi kepada harga pembelian setiap motosikal.
-"Dari sisi penulis, ciri ABS sepatutnya menjadi ciri wajib ada pada motosikal tidak kira saiz motosikal, tambahan pula, motosikal adalah medium utama bagi majoriti masyarakat di Asia Tenggara"
Baca penuh di TheStraitsTimes