Enjin dan perkakasan Katana 2022 dinaik taraf dengan sejumlah komponen baharu seperti berikut:
- Aci sesondol kemasukan (intake) dan ekzos
- Pegas injap (valve spring)
- Ekzos
- Kotak udara
- Pendikit ride-by-wire
- Paparan pemuka dengan mod malam
Untuk operasi gear, Sistem Bantuan Klac Suzuki dengan slipper clutch membantu mengelakkan kesan pembrekan enjin semasa menurunkan gear dari rpm tinggi.
Turut membantu dalam operasi gear ialah quickshifter dua arah untuk penukaran gear yang lancar.
Untuk lebih kawalan tunggangan, Katana dilengkapi lima mod kawalan cengkaman dan boleh dinyahaktif jika tidak diperlukan.
Sistem Suzuki Drive Mode Selector mempunyai tiga pilihan pemetaan enjin iaitu mod A, B dan C tetapi dengan puncak kuasa sama.
Bila kuasa dah sama, apa yang membezakannya? Berikut disenaraikan fungsi mod tersebut:
- Mod A: Respon paling tajam dan sporti
- Mod B: Kuasa mula lebih lembut atau sopan
- Mod C: Respon paling lembut yang sesuai untuk keadaan basah dan licin
Pelengkap kepada pakej elektronik Katana ialah sistem mula hidup mudah (easy start system) dan bantuan rpm rendah yang menaikkan kelajuan enjin apabila klac dilepaskan.
Sistem itu membantu mengawal motosikal pada kelajuan rendah dan mengelakkan senggukan atau stalling.
Casis dan pengendalian Katana dilengkapi rangka aluminium ringan jenis twin-spar dan lengan ayun GSX-R.
Bahagian fork depan dipasang set boleh laras penuh KYB dan penyerap hentak boleh laras (preload dan rebound) di belakang.
Pembrekan Katana dilaksanakan oleh angkup Brembo jenis tunggal (monobloc) dengan cakera 310mm dan roda aluminium dibalut tayar Dunlop SPORTMAX Roadsport2.
Lagi ciri baharu untuk Katana 2022 ialah warna biru kusam gelap dan dikontra dengan fork dan roda emas. Katana warna kelabu gelap pula didatangkan dengan roda merah.
Suzuki Katana akan diedarkan di Eropah pada musim bunga 2022 (bermula Mac).
Di pasaran tempatan, Suzuki Katana dilancarkan pada Ogos lalu dengan harga RM77,989.00.
Penulis: Muhammad Md Tajudin