Antara syarikat lain yang sudah memulakan operasi teksi swapandu di sana ialah Didi Chuxing.
Pada mulanya, seorang kakitangan syarikat akan duduk di tempat duduk pemandu untuk mengambil alih kenderaan sekiranya ada sebarang kecemasan tetapi sejak April lalu, mereka cuma duduk di tempat duduk penumpang hadapan sahaja.
Namun begitu, lima dari enam teksi swapandu Baidu masih mempunyai kakitangan yang duduk di belakang stereng sebagai pemerhati.
Tujuan teksi swapandu ini digunakan ialah kerana masalah teksi biasa di mana pemandu enggan masuk ke kawasan sesak atau perjalanan yang terlalu pendek kerana tidak berbaloi untuk pemandu.
Teksi swapandu mampu membuat 29 perjalanan dalam sehari, berbanding 30 dengan teksi biasa beserta pemandu.
"Sistem AI tidak akan melanggar undang-undang jalanraya dan tidak akan penat memandu di kawasan sibuk," ujar Wang Yunpeng, timbalan presiden dan pengurus besar teknologi swapandu Baidu.
"Ini akan mengurangkan kadar kemalangan sehingga 90 peratus," sambungnya.
Teksi swapandu juga lebih menguntungkan syarikat teksi kerana 60 peratus dari kos perniagaan adalah gaji pemandu.
Masalah tetap wujud kerana harga sebuah teksi swapandu Baidu terlalu mahal - 480,000 yuan atau RM317,000 seunit, sama seperti harga sebuah Volvo XC60 di Malaysia!