Akibat yang tidak diingini juga telah merebak ke rantaian bekalan, di mana sekurang-kurangnya sedozen pengeluar alat ganti telah ditutup kerana pembuat EV China bersubsidi tidak membeli daripada sebahagian besar daripada mereka.
Menurut Persatuan Kenderaan Elektrik Thailand (EVAT), Thailand kini mempunyai 490,000 EV yang tidak terjual, bersamaan dengan 63 peratus daripada semua kenderaan negara itu keluar dalam tempoh 12 bulan yang lalu.
"Kami mengalami lebihan bekalan EV kerana banyak EV yang diimport dari China sejak dua tahun lalu [kekal dalam inventori peniaga]," kata Presiden EVAT Krisda Utamote kepada Nikkei Asia, sebelum menambah bahawa lebih banyak pembuat EV China melabur untuk menghasilkan di Thailand.
Program subsidi EV bermula pada 2022 di bawah Perjanjian Perdagangan Bebas ASEAN-China.
Ia berhasrat untuk menjadikan kereta itu lebih mampu milik, kerajaan menawarkan geran pengeluar China sehingga 150,000 baht (RM19,350) setiap kenderaan.
Perjanjian itu juga menghapuskan tarif ke atas EV China yang diimport untuk dijual di Thailand dengan syarat syarikat China membuat jumlah EV yang sama di Thailand yang telah mereka import ke negara itu sejak 2022.
Pengilangan terpaksa bermula tahun ini, dan kenderaan bersubsidi boleh dijual di dalam negara atau dieksport.
BYD, pembuat EV terbesar China, telah menjadi yang paling agresif daripada enam pembuat kereta yang telah melabur di bawah skim itu.
Ia mengurangkan harga model Atto baharunya sebanyak 340,000 baht (RM43,870), diskaun 37 peratus daripada harga pelancaran 899,000 baht (RM116,000).
Neta, satu lagi pembuat EV China, mengurangkan harga model V-II sebanyak 50,000 baht (RM6,450), atau sembilan peratus, daripada 549,000 baht (RM70,840) semasa pelancaran.
BYD dan pesaing Chinanya akan mempunyai kapasiti tahunan untuk mengeluarkan kira-kira 750,000 kenderaan apabila kilang Thai mereka beroperasi sepenuhnya.
Tiada seorang pun daripada mereka akan mengulas sama ada mereka akan meneruskan pemotongan harga yang agresif mereka.
Impak subsidi telah merobek seluruh sektor automotif, yang menggaji lebih daripada 750,000 pekerja dan menyumbang kira-kira 11 peratus daripada keluaran dalam negara kasar.
Jualan kenderaan berkuasa bahan api petrol mula jatuh selepas subsidi EV mula menurunkan harga.
Pembuat kereta Jepun kebanyakannya terjejas kerana mereka menghasilkan kira-kira 90 peratus daripada kenderaan ini di negara ini.
Kelemahan dalam ekonomi Thai yang lebih luas juga memainkan peranan kerana ia menyebabkan pengguna mengurangkan pembelian mahal.
Persekutuan Industri Thai berkata 260,365 kenderaan telah dijual dalam tempoh lima bulan pertama tahun ini, turun 23 peratus daripada tempoh yang sama 2023 dan jumlah terendah dalam satu dekad.
Pembuat kenderaan yang menggunakan bahan api petrol telah mengurangkan kapasiti dalam usaha untuk terus hidup.
Laporan penuh di NikkeiAsia