Kini tiba giliran pikap popular HiLux menggunakan sistem hibrid. Bukan hibrid penuh tetapi mild-hybrid atau dipanggil Toyota Australia sebagai 48-Volt Technology.
Pengguna Australia memang gemarkan HiLux dan sudah bertahun mengungguli carta jualan kenderaan terlaris di sana.
Teknologi 48-Volt akan ditawarkan pada setengah tahun pertama 2024 dan dianggarkan 10 peratus lebih jimat bahan api berbanding model 2.8 liter diesel turbo sedia ada.
Pakej baharu itu terdiri daripada enjin 2.8 liter diesel turbo dengan transmisi automatik enam kelajuan, bateri 48-Volt, penjana-motor elektrik kecil dan beberapa komponen lain.
Selain penjimatan bahan api, Teknologi 48-Volt juga membolehkan penggunaan sistem henti/mula dan meningkatkan keupayaan pemanduan.
Teknologi itu juga mengurangkan bunyi, getaran dan kekasaran.
Teknologi 48-Volt dijadikan ciri standard pada HiLux 4x4 SR5, Rogue Double Cab dan pilihan untuk 4x4 SR Double Cab.
Toyota juga memaklumkan Teknologi 48-Volt tidak akan mempunyai impak kepada model pacuan 4x4 dan kekal dengan keupayaan tunda 3,500 kilogram.
Berapa kuasa pada pakej baharu itu nanti? Bakal dimaklumkan kemudian.
Sebagai rujukan, HiLux Rouge automatik dengan enjin 1GD-FTV menghasilkan 201 kuasa kuda (hp) dan tork 500Nm.
Selain itu, HiLux Rouge Australia mempunyai badan lebih lebar dan beberapa lagi perbezaan dengan Hilux Rouge tempatan. HiLux GR Sport di sana juga lebih 'hardcore'.
Penulis: Muhammad Md Tajudin