Di bawah peraturan baharu, jentera lumba diwajibkan menggunakan enjin empat silinder sebaris 2.0 liter dengan induksi paksaan turbo yang diposisikan di bahagian hadapan dengan kuasa tidak melebihi 620 hp.
Ini sudah tentu memberikan kesan kepada jentera yang mempunyai konfigurasi enjin tengah seperti Honda NSX.
Namun, Honda bersedia menghadapi cabaran tersebut dengan memperkenalkan jentera lumba NSX-GT dengan enjin hadapan akan tetapi masih mengekalkan proporsi enjin tengah asal kenderaan tersebut.
Selain daripada itu, Toyota juga turut mengambil kesempatan melancarkan jentera lumba Supra baharu, menandakan kali pertama nama Supra digunakan di dalam kejuaraan perlumbaan Jepun semenjak tahun 2006.
Jentera Supra ini dipenuhi dengan komponen yang diperbuat daripada gentian karbon, selain bahagian aerodinamik yang lebih radikal sesuai untuk kegunaan perlumbaan.
Akhir sekali, Nissan turut sama memperkenalkan jentera Nissan GT-R Nismo GT500 yang telah dikemaskini menampilkan enjin baharu empat silinder sebaris 2.0 liter bagi memenuhi regulasi yang telah ditetapkan.
Selain daripada regulasi kuasa, perubahan ini juga turut menyaksikan gandingan perlumbaan antara kedua-dua kategori di dalam satu litar yang sama yang akan berlangsung pada akhir tahun ini.
Pada November, sebuah perlumbaan khas "Super GT x DTM Dream Race" akan berlangsung di mana pengeluar di dalam perlumbaan Super GT akan menyertai Audi, BMW dan R-Motorsport Aston Martin di Hockenheim.
Setelah itu, 12 buah jentera DTM akan diterbangkan pula ke Jepun untuk bersaing melawan jentera-jentera Super GT.