Walaubagaimanapun, ia dengan syarat, kenderaan tersebut perlu mencapai tahap keselamatan sekurang-kurangnya sepadan dengan pemandu manusia yang berhati-hati dan cekap.
Walaupun kenderaan pandu sendiri ini masih memerlukan seseorang untuk memberi input, undang-undang baharu menyatakan bahawa pemandu tidak akan bertanggungjawab terhadap cara kenderaan mereka bertindak apabila ia beroperasi dalam tetapan autonominya.
Sebaliknya, kerajaan berkata tanggungjawab undang-undang akan diletakkan dengan tegas kepada pengilang, serta syarikat insurans yang melindungi kereta itu, dengan pemandu tidak dianggap sebagai 'pemandu' semata-mata, tetapi 'pengguna yang bertanggungjawab'.
RAC mendapati bahawa 58 peratus orang yang ditinjaunya takut dengan idea kenderaan autonomi sepenuhnya, dengan hanya 15 peratus mengatakan mereka berpendapat kereta pandu sendiri akan menjadikan jalan lebih selamat.
Salah satu elemen utama undang-undang baharu itu ialah tindakan keras terhadap pengeluar yang menyalahgambar kereta mereka sebagai ‘full self-driving’.
Ini telah menjadi isu bagi sesetengah orang - iaitu Tesla - yang baru-baru ini terperangkap dalam beberapa kes mahkamah di A.S., yang mendapati terdapat "bukti munasabah" bahawa Elon Musk dan eksekutif syarikat lain mengetahui bahawa beberapa elemen sistem separuh autonomi Tesla rosak.
Laporan penuh di AutoExpress