Namun begitu ia hanya membenarkan motosikal bergerak di antara kenderaan lain dalam kawasan dengan kelajuan maksimum 45 kmsj.
Ia bermakna penunggang motosikal hanya boleh menyelit di kawasan urban yang sibuk.
Kajian oleh kerajaan California berkata peratusan kematian dalam kemalangan motosikal menurun sebanyak 30 peratus selepas California membenarkan motosikal untuk menyelit pada 1 Januari 2017.
Ini ialah kerana pemandu kereta sudah menjangka motosikal akan menyelit dan mereka akan memberikan ruang.
Untuk mereka yang berkata ia tidak adil, sekiranya motosikal beratur seperti kereta, ia bermakna setiap motosikal ialah satu tambahan kereta di dalam barisan itu.
Di Malaysia, undang-undang tidak mengatakan menyelit itu ialah satu kesalahan dan pemandu-pemandu sudah arif akan ada motosikal di antara kenderaan.
Yang menjadi masalah ialah laluan sikal semakin menjadi hiasan sahaja, walaupun telah diperbaiki.