Antara kawasan yang terlibat termasuklah di Desan Pandan, Jalan Raja Muda Musa, Jalan Tuanku Abdul Rahman, Wangsa Maju serta di sekitar Brickfields.
Tindakan yang tidak bertanggungjawab itu nyata bukan sahaja mengakibatkan kesesakan lalu lintas, malah ia juga mengganggu kemudahan awam yang lain termasuklah laluan OKU dan kawasan perhentian bas.
Ada penumpang yang terpaksa berjalan kaki lebih jauh semata-mata untuk mendapatkan perkhidmatan bas yang disediakan.
Warga kota kecewa sikap penjaja berniaga di laluan pejalan kaki, petak parkir https://t.co/9nNG78ICFz pic.twitter.com/oT9Gea9juu
— BERNAMA (@bernamadotcom) March 3, 2023
Seorang penduduk di Taman Setiawangsa yang ditemubual Bernama, Muhammad Farid Abdul Wahab, 31 berkata, tindakan peniaga itu turut mengundang pelbagai masalah lain seperti pencemaran bau, selain kawasan pejalan kaki menjadi kotor kesan daripada dapur dan minyak masak.
Beliau turut meminta pihak Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) untuk bertindak dengan lebih tegas terhadap golongan peniaga.
Dalam pada itu, Pensyarah Kanan Jabatan Perancangan Bandar dan Wilayah Fakulti Alam Bina dan Ukur Universiti Teknologi Malaysia Dr S Gobi Krishna mencadangkan supaya pihak berkuasa mengenalpasti lokasi yang tidak mengganggu jalan utama untuk memastikan kelancaran trafik, terutama melibatkan pergerakan ambulans atau bomba pada waktu kecemasan.
Ujarnya lagi, satu prosedur operasi standard (SOP) yang lebih jelas perlu digariskan serta menyeragamkan khemah bagi memudahkan semua pihak mengenal pasti penjaja yang berniaga dengan kebenaran.
Sumber: Bernama