"Kami melihat ciri atas permintaan sebagai pilihan, untuk menambah lebih banyak pemperibadian dalam kereta," kata Marcus Welz, ketua Hyundai Connected Mobility.
Divisyen baharu yang berpangkalan di Eropah ini akan membawa syarikat langganan kereta (Mocean) dan perkhidmatan bersambung (Bluelink) untuk berada di bawah satu bumbung.
"Selama bertahun-tahun kami bimbang tentang bagaimana kami akan menjual lebih banyak kereta," kata Welz.
“Hari ini kami bimbang tentang 'bagaimana jika semua yang kami lakukan ialah menjual kereta?'." tambah beliau.
Divisyen baharu itu adalah mengenai "masa depan mobiliti, dari hari ini memiliki kereta kepada pemindahan kepada langganan", tambah Naib Presiden Hyundai untuk pemasaran, produk dan PR, Andreas-Christoph Hofmann.
Kunci kepada rancangan divisyen baharu itu ialah penstrukturan semula Bluelink.
Seperti yang lain, aplikasi ini pada masa ini membenarkan pemilik mengawal ciri-ciri seperti pre-conditioning, mengunci dan satellite-navigation.
Kini, sistem ini bakal tersedia pada model baharu yang dipasang dengan skrin infotainmen 10.25 inci yang akan ditawarkan dalam tiga gred iaitu;
- Lite (percuma untuk 10 tahun pertama; penggunaan peta dalam kereta, perkhidmatan dalam talian dsb sahaja),
- Plus (€2.99). sebulan; akses kepada semua perkhidmatan jauh)
- Pro (€9.99 sebulan; perkhidmatan dipacu data lanjutan seperti pembayaran dalam kereta, termasuk tawaran rakan kongsi, untuk "menghubungkan pemandu dengan persekitaran").
Konsep ini bukanlah sesuatu yang baharu, contohnya jenama BMW telah mengehadkan beberapa ciri, kedua-dua perkakasan (tempat duduk yang dipanaskan) dan perisian (bantuan pancaran tinggi), yang telah dipasang pada kereta.
Walau bagaimanapun, ia telah dikritik secara meluas untuk ini.
Laporan lanjut di Autocar UK