Tuntutan itu mendakwa bahawa pembuat kereta itu hanya boleh memberikan penyelesaian "interim" untuk masalah yang kini menyebabkan pemilik memandu kereta yang tidak selamat.
Iliya Nechev membeli 2010 458 Italia miliknya pada 2020 dan berkata dia mengalami masalah brek sejak hari pertama.
Tuntutan itu menerangkan satu kejadian di mana Nechev cuba membelok 90 darjah semasa memandu menuruni bukit, tetapi kereta itu tidak perlahan apabila dia menekan brek.
Menurut pemfailan, pusat jualan Ferrari memberitahu beliau bahawa perkara itu adalah perkara "biasa.”
Pada Oktober 2021, Ferrari pernah membuat panggilan semula secara sukarela untuk model 458 Italia, 458 Speciale, 458 Speciale Aperta, 458 Spider, 488 GTB dan 488 Spider.
Ia berikutan, syarikat itu mendapati bahawa cecair brek boleh bocor keluar dari sistem dan menyebabkan kehilangan sebahagian atau sepenuhnya kuasa brek.
Tetapi pada waktu itu, Ferrari masih belum mengetahui punca masalah tersebut.
Ferrari turut membuat panggila semula kali kedua pada pertengahan 2022 kerana kehilangan fungsi brek yang menjejaskan lebih 23,000 kereta sejak model tahun 2005.
Ia mendapati bahawa penutup takungan bendalir pada kenderaan yang terjejas mungkin tidak mengalir dengan betul dan boleh menyebabkan vakum di dalam takungan, yang membawa kepada kebocoran.
Walaubagaimanapun, Ferrari telah membetulkan isu itu dengan penutup takungan baharu dan perisian yang dikemas kini.
Panggilan semula itu telah menjejaskan model daripada 612 Scaglietti hingga Roma, namun ia tidak termasuk model 458 atau barisan 488 daripada panggilan semula sebelumnya.
Tuntutan Nechev mendakwa Ferrari hanya boleh menyelesaikan masalah itu dengan menggantikan silinder induk.
Ia juga mengatakan Ferrari gagal memaklumkan pelanggan tentang tahap kecacatan brek tersebut.
Jurucakap Ferrari memberikan kenyataan berikut kepada Motor1 ketika dihubungi untuk mendapatkan ulasan:
"Keselamatan dan kesejahteraan pelanggan kami adalah keutamaan tertinggi kami.
“Kami beroperasi mengikut garis panduan keselamatan dan keselamatan yang ketat untuk memastikan kenderaan kami sentiasa menghormati spesifikasi homologasi." - Jurucakap Ferrari
SUMBER : Motor1