Satu lagi fakta menarik ialah jualan terbesar Mazda berada di Amerika Utara (Amerika Syarikat, Kanada, Mexico dll) dengan jumlah 403,000 unit atau dua peratus peningkatan berbadan tahun fiskal lalu.
Pasaran kedua terbesar ialah China dengan jumlah 228,000 unit yang menyaksikan peningkatan sebanyak lapan peratus.
Di negara sendiri, Mazda mencatatkan jualan sebanyak 176,000 unit dengan penurunan sebanyak 13 peratus.
Lain pula di Eropah, jualan keseluruhan di benua itu adalah sebanyak 178,000 unit dengan penyusutan ketara 32 peratus!
Mazda memaklumkan jualan di Eropah terjejas akibat pandemik COVID-19.
Dari segi pendapatan, jualan bersih Mazda ialah sebanyak JPY2,882.1 bilion (RM108.93 bilion) dengan keuntungan operasi JPY8.8 bilion (RM332.6 juta) namun mencatatkan kerugian bersih JPY31.7 bilion (RM1.198 bilion).
Walaupun persekitaran perniagaan masih tidak menentu disebabkan masalah seperti kekurangan semikonduktor dan kenaikan harga bahan mentah, Mazda mensasarkan pemulihan jualan pada tahun fiskal yang berakhir pada Mac 2022.
Mazda mensasarkan jualan global sebanyak 1,410,000 unit. Pasaran Amerika Utara dan China dijangka terus menerajui jualan dengan perkembangan jualan di Eropah yang merupakan pasaran benua ketiga terbesar Mazda.
Penulis: Muhammad Md Tajudin