Menurut laporan Automotive news, ketua eksekutif Mazda Masahiro Moro berkata, kesemua model EV yang bakal dilancarkan itu akan merangkumi 25 hingga 40 peratus daripada jumlah jualan global mereka.
Jelasnya lagi, salah satu masalah besar buat Mazda ialah permintaan terhadap EV yang tidak menentu.
"Dalam pasaran semasa, realiti untuk elektrifikasi, terutama EV bateri ialah kadarnya tidak begitu tinggi, jadi kami harus bermula sedikit perlahan.
"Bermula sekarang sehingga tahun 2030 ialah tempoh permulaan untuk elektrifikasi, dan kami harus berdepan dengan keperluan dan kehendak pengguna. Buat masa ini, pengguna sedang mencari penyelesaian alternatif - selain daripada EV bateri."
Difahamkan, Mazda juga akan bergantung kepada Toyota untuk membangunkan EV baharu mereka, terutama dari sudut elektronik dan sistem perisian automotif.
Menurut Moro, langkah tersebut dilihat mampu menjimatkan 70-80 peratus daripada jumlah kos pelaburan model baharu.
Sumber: Automotive News