Kira-kira 858 Taycan pada mulanya dikenal pasti berisiko dan ditarik balik pada bulan Januari, tetapi selepas pemeriksaan lanjut syarikat menentukan bahawa kenderaan lain juga boleh terjejas.
Porsche berkata 2,936 daripada kereta empat pintu yang sporty menunjukkan "anomali", yang memerlukan menukar modul pada bateri seberat 600 kilogram yang diletakkan di bawah kereta.
4,522 lagi Taycan belum diperiksa dan mesti dibawa ke kedai pembaikan untuk pengesahan.
Renault, Ford dan General Motors baru-baru ini terpaksa memanggil semula model kerana bateri yang rosak.
Sel-sel untuk bateri Taycan dihasilkan oleh LG Korea, manakala bateri itu sendiri dipasang di Jerman sebelum dimasukkan ke dalam kereta di kilang Porsche Zuffenhausen.

Dilancarkan pada 2019, Taycan menjual lebih 40,000 unit pada 2023, meningkat 16.7 peratus daripada tahun sebelumnya.
Sebagai model elektrik pertama Porsche, ia adalah kunci bagi jenama Jerman, yang menjangkakan 80 peratus daripada jualannya akan menjadi elektrik menjelang 2030 kerana ia secara beransur-ansur memancarkan seluruh rangkaiannya, daripada SUV kecil Macan tahun ini kepada 718 yang sporty pada 2025.
SUMBER : NewStraitsTimes