Menurut laporan yang dikeluarkan oleh IIHS, mereka mengkritik Uber kerana mematikan sistem collision-avoidance yang mana menurut pegawai David Zuby, SUV daripada Sweeden itu mampu untuk mengelakkan pelanggaran daripada berlaku.
Laporan awal NTSB Mei lalu memutuskan bahawa sistem sensor kenderaan tersebut sebenarnya mengesan kehadiran pejalan kaki yang melintasi laluan kenderaan tersebut.
Walaubagaimanapun, Uber membuat kenyataan sistem brek kecemasan XC90 itu perlu dimatikan fungsinya untuk mengelakkan potensi kenderaan "menggila" walaupun berada di bawah kawalan komputer.
Kes kemalangan di Arizona telah meningkatkan kesedaran di kalangan umum berkenaan sejauh mana keselamatan sistem kenderaan pandu-sendiri sebelum ia diumumkan selamat untuk kegunaan umum.
Laporan terkini menyebut syarikat pengusaha e-hailing itu sudah memulakan kembali ujian kenderaan autinomi di Pittsburgh dan San Francisco bermula bulan ini.
Sumber: Automotive News