Kisah wagon pantas Mercedes-Benz bermula apabila Richard Buxbaum, pengasas AMG cawangan Amerika Utara diupah untuk membangunkan sebuah wagon V8 pada tahun 1987.
Wagon pantas tersebut menampilkan enjin 6.0 liter V8 yang dipadankan dengan kepala silinder 32 injap serba baharu, menghasilkan kuasa setinggi 375 hp.
Hasil projek tersebut ternyata memberikan impak besar terutama di kalangan media, sehinggakan ia diberikan nama gelaran "The Hammer".
Populariti wagon tersebut menyebabkan Buxbaum bersedia untuk menawarkannya kepada beberapa pihak yang berminat, namun dengan spesifikasi enjin yang lebih rendah.
Untuk projek kedua, Buxbaum membeli sebuah Mercedes-Benz 300 TE yang dipadankan dengan nadi V8 berkuasa 310 hp, sebelum ia dikemaskan dengan set rim AMG 16 inci monoblok (kini bersaiz 17 inci), set ekzos kalis karat, pembeza gelincir terhad daripada sedan S-Class, serta bar anti oleng kustom.
Biarpun dengan enjin yang kurang berkuasa berbanding "The Hammer" tadi, wagon ini turut mendapat pujian daripada John Phillips (Car and Driver) yang menggelarkannya dengan nama timangan "The Mallet".
Difahamkan, wagon "The Mallet" ini berupaya mengalahkan model-model yang lebih kontemporari seperti 911 Carrera, Chevrolet Corvette, BMW M5, Lamborghini Jalpa dan Ferrari 412.
Hasrat untuk mengembangkan projek ini tidak kesampaian, dan ia kekal menjadi satu-satunya model binaan sekali yang unik sebelum divisyen AMG dibeli secara rasmi oleh Mercedes-Benz.
Diiklankan dalam laman lelongan RM Sotheby's, Mercedes-Benz 300 TE AMG tahun 1988 ini telah dijual pada harga $467,000 (RM2,208,443).
Sumber: RM Sotheby's