Sehubungan dengan itu, General Motors akan berusaha untuk menghentikan secara terus pelepasan emisi daripada kenderaan tugas ringan pada tahun 2035, di mana ia merangkumi 75 peratus daripada jumlah pelepasan karbon syarikat tersebut.
Ini bermakna, kenderaan tugas berat seperti trak Silverado 2500 dan 3500 berkemungkinan besar masih lagi kekal dengan penawaran enjin pembakaran dalaman selepas tahun 2030.
Namun, GM dalam masa yang sama turut mahu mencapai sasaran penjualan EV sebanyak 40 peratus daripada jumlah model yang ditawarkan di Amerika Syarikat, selain menawarkan 30 produk EV di peringkat global.
Untuk itu, GM kini bekerjasama dengan syarikat penyedia perkhidmatan pengecasan EVgo untuk menambah kira-kira 2,700 unit pengecasan pantas menjelang 2025, di mana kesemua fasiliti ini akan menggunakan 100 peratus tenaga yang boleh digunakan semula.
Dari perspektif operasi, GM juga merancang untuk bertukar kepada penggunaan tenaga yang boleh diperbaharui di kesemua fasilitinya menjelang 2030 di Amerika Syarikat, dan 2035 di peringkat global.
Sumber: Japan Today