Menurut kenyataan rasmi yang dikeluarkan oleh GM, logo baharu itu menandakan langit yang lebih cerah daripada masa hadapan emisi sifar.
Manakala huruf m yang digarisbawah itu merupakan gambaran visual terhadap platform Ultium selain mengekalkan identiti logo GM yang telah pun dikenali sejak zaman berzaman.
Ia juga merupakan sebahagian daripada kempen terbaharu GM "Everybody In" yang diharapkan dapat menarik minat generasi baharu terhadap jenama tersebut, selain memfokuskan kepada usaha GM dalam membangunkan EV dan platform Ultium.
Menurut GM lagi, mereka merancang untuk melancarkan 30 unit kenderaan elektrik di peringkat global menjelang akhir tahun 2025 yang terdiri daripada pelbagai jenama yang bernaung di bawah GM.
Logo baharu GM ini akan mula diimplementasikan bermula 11 Januari ini menerusi media digital, sementara logo fizikal yang terpasang di bangunan akan digantikan secara berperingkat.